Beschermingsomvang semi-beschrijvende handelsnamen; Oto Nijkerk verbiedt OtoPlus

Vanuit de marketing is het aantrekkelijk om in een handelsnaam of merknaam de kernwaarden van een product of dienst op te nemen. Consumenten begrijpen dan direct welk product of dienst er onder een bepaalde naam worden aangeboden. Nadeel van deze (semi) beschrijvende namen is wel dat de beschermingsomvang in het algemeen vrij beperkt is, maar handelsnaamrechtelijk is er vaak wel nog wat te halen.

Sinds 1989 is Oto Nijkerk actief als garagebedrijf in Nijkerk. Oto Nijkerk is een Toyota dealer. In 2010 gaat OtoPlus van start op nog geen 400 meter afstand (eveneens in Nijkerk). OtoPlus biedt gelijksoortige diensten en is een Suzuki specialist. Inbreuk stelt Oto Nijkerk en de rechtbank en het hof is het daar mee eens in kort geding.

 

Het element OTO domineert in beide namen. Het gebruik van het element OTO (en dus niet AUTO) is voldoende om aan de naam handelsnaamrechten te geven. Aan handelsnamen worden namelijk niet al te hoge eisen gesteld. De elementen NIJKERK en PLUS zijn niet echt relevant want die zijn puur beschrijvend voor de diensten en de plek waar de diensten worden aangeboden. Om die reden wijken de namen Otoplus en Oto Nijkerk slechts in geringe mate van elkaar af.

 

Omdat beide bedrijven garages zijn, beide gevestigd zijn in dezelfde plaats en slechts 400 meter van elkaar kan er verwarring ontstaan bij het publiek. En dat mag natuurlijk niet, dus volgt er een verbod. Klinkt natuurlijk allemaal aardig, maar bedenk dat het hier om echt puur handelsnaamgebruik gaat. Identieke diensten die aangeboden worden in dezelfde plaats. De bescherming is dan ook heel erg lokaal, dus iets doen tegen een ander bedrijf in een andere provincie, zie ik niet snel lukken. Mede gezien de toenemende rol van het Internet, is het daarom raadzaam om toch de naam ook als merk te laten vastleggen, zodat daar in de toekomst wel een beroep op gedaan kan worden. Bron Beeld; Boek9.nl

 

handelsnamen



De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?