Tegeladvies.nl - het nadeel van een beschrijvende handelsnaam

Voor bedrijven is het aantrekkelijk om een handelsnaam te kiezen die direct duidelijk maakt welke diensten of producten het bedrijf levert. Een beschrijvende naam heeft namelijk een groot voordeel. Met minder reclamegeld kan snel duidelijk gemaakt worden waar het bedrijf voor staat. De vraag is alleen wel, in hoeverre is die naam daarna nog te monopoliseren? Die vraag staat centraal in het conflict om de naam tegeladvies.nl.  (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Bij het zoeken naar een nieuwe naam voor een bedrijf zijn er een aantal opties. Het bedrijf kan de naam van de oprichters gebruiken (Albert Heijn), kiezen voor een fictieve naam (ZIGGO) of een naam kiezen die aangeeft wat de consument kan verwachten (de Keukenconcurrent). Veel bedrijven kiezen voor die laatste optie. Maar hoeveel bescherming geeft de handelsnaamwet aan een beschrijvende naam?

Als een bedrijf onder een bepaalde naam actief wordt in het economisch verkeer, geeft de handelsnaamwet automatisch rechten aan dit gebruik. In tegenstelling tot de merkenwet, mag een bedrijf ook een heel beschrijvende handelsnaam gebruiken. Bij de inschrijving van zo’n naam doen medewerkers van de Kamer van Koophandel soms wel eens moeilijk, maar de handelsnaamwet kent op dit gebied geen beperking.

Op grond van de handelsnaamwet is het niet toegestaan een bedrijf te starten onder een bepaalde naam als er al een ouder bedrijf bestaat met een (vrijwel) dezelfde naam. Daarbij moet dan wel gekeken worden naar de handelsactiviteiten (zijn die hetzelfde) en of de bedrijven in dezelfde regio actief zijn. Als dit allemaal hetzelfde is, dan kan de consument in verwarring raken en is er een probleem. Echter, hoever reikt die bescherming van de handelsnaamwet als de naam erg beschrijvend is?

NATECO Tegeladvies is een groothandel in tegels. Het bedrijf (gevestigd in Zaltbommel) is sinds 2004 actief (ook op het internet via nateco-tegeladvies.nl). In 2014 wordt de website TEGELADVIES.NL gelanceerd. Dit bedrijf (gevestigd in Hapert) verkoopt hoofdzakelijk tegels aan consumenten. NATECO Tegeladvies (eiser in deze procedure) schrijft het bedrijf aan en stelt dat er inbreuk wordt gemaakt op haar handelsnaamrechten. In beide handelsnamen komt namelijk het woord TEGELADVIES voor.

De uitspraak van de rechter laat niets te raden over. Het woord TEGELADVIES beschrijft precies de dienst "advies geven over tegels” die door beide bedrijven wordt aangeboden. Een beschrijvende handelsnaam (een naam met weinig tot geen onderscheidend vermogen) heeft slechts een geringe beschermingsomvang. Er is niet snel sprake van verwarringsgevaar als een andere onderneming een handelsnaam voert met gelijke beschrijvende bewoordingen. Dit is logisch, omdat anders een bedrijf een algemeen gangbaar woord via de handelsnaamwet kan monopoliseren.

In dit conflict is er geen gevaar voor verwarring. Het onderscheidende element van de handelsnaam van de eiser is het woord NATECO en niet Tegeladvies. Eiser richt zich op de professionele markt en het bedrijf van gedaagde zit 75 km verderop. Gevolg: de wederpartij mag zich gewoon (ook op het internet) presenteren onder de naam TEGELADVIES.NL.

Voor MKB bedrijven is het aantrekkelijk om een beschrijvende naam te kiezen bij de lancering van een nieuw bedrijf of product. Bedenk wel dat dit alleen op de korte termijn een voordeel geeft. Op de lange termijn is zo’n naam vaak vrijwel niet te monopoliseren. Als het de bedoeling is een naam op de lange termijn nog steeds te blijven gebruiken, kies dan voor een meer onderscheidende naam.

handelsnamen



De laatste artikelen
Influencers social media en bekend merk
Benelux merk bij Bol.com en Amazon
Tony ’s Chocolonely Sweet Solution
Max Verstappen verliest alsnog in hoger beroep van Picnic
Washington Redskins deel 2
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?