The Ivy Bar Glasgow inbreuk op The Ivy in London

The Ivy Bar in Glasgow krijgt na zes jaar een sommatie om haar naam aan te passen. De naam maakt namelijk inbreuk op de bekende Ivy Bar uit Londen. De Glasgowse eigenaar geeft nog aan dat de uitstraling van de zaak totaal anders is, en dat verwarring echt onlogisch is voor een restaurant 600 km verderop. Eiser geeft echter niet toe en de Glasgow verstiging kiest geld voor haar eieren. Om alles snel voor kerst nog rond te krijgen wel een kostbaar foutje van zo rm 30.000 pond

Horecabedrijven vinden het vaak niet nodig om bij de start van een zaak de nieuwe naam te laten onderzoeken. Onverstandig, want slimme horecamensen laten de naam vastleggen om zo een monopolie op het gebruik van de naam te krijgen. The Ivy Bar in London is een beroemde bar, waar beroemdheden kwamen; van Marlene Dietrich tot Tom Cruise.

De naam THE IVY is geregistreerd als merk. Aanhaken bij de bekendheid van het bedrijf wordt afgestraft, zelfs in Schotland. Zo ontving de eigenaar van The Ivy Bar in Glasgow een sommatie van de jurist van The Ivy uit Londen om (na zes jaar) de naam te wijzigen. Dat de zaak 600 km verderop ligt en een totaal andere uitstraling heeft, mocht niet baten.

Omdat de uitslag op basis van het merkenrecht wel heel erg voor de hand lag, heet het bedrijf nu Destill. Volgens de eigenaar heeft de hele naamswijziging hem 30.000 pond gekost. Op basis van haar handelsnaamrechten had The Ivy bar uit Londen het waarschijnlijk niet gered, omdat dan echte verwarring aangetoond moet worden.

handelsnamen



De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?