The Ivy Bar Glasgow inbreuk op The Ivy in London

The Ivy Bar in Glasgow krijgt na zes jaar een sommatie om haar naam aan te passen. De naam maakt namelijk inbreuk op de bekende Ivy Bar uit Londen. De Glasgowse eigenaar geeft nog aan dat de uitstraling van de zaak totaal anders is, en dat verwarring echt onlogisch is voor een restaurant 600 km verderop. Eiser geeft echter niet toe en de Glasgow verstiging kiest geld voor haar eieren. Om alles snel voor kerst nog rond te krijgen wel een kostbaar foutje van zo rm 30.000 pond

Horecabedrijven vinden het vaak niet nodig om bij de start van een zaak de nieuwe naam te laten onderzoeken. Onverstandig, want slimme horecamensen laten de naam vastleggen om zo een monopolie op het gebruik van de naam te krijgen. The Ivy Bar in London is een beroemde bar, waar beroemdheden kwamen; van Marlene Dietrich tot Tom Cruise.

De naam THE IVY is geregistreerd als merk. Aanhaken bij de bekendheid van het bedrijf wordt afgestraft, zelfs in Schotland. Zo ontving de eigenaar van The Ivy Bar in Glasgow een sommatie van de jurist van The Ivy uit Londen om (na zes jaar) de naam te wijzigen. Dat de zaak 600 km verderop ligt en een totaal andere uitstraling heeft, mocht niet baten.

Omdat de uitslag op basis van het merkenrecht wel heel erg voor de hand lag, heet het bedrijf nu Destill. Volgens de eigenaar heeft de hele naamswijziging hem 30.000 pond gekost. Op basis van haar handelsnaamrechten had The Ivy bar uit Londen het waarschijnlijk niet gered, omdat dan echte verwarring aangetoond moet worden.

handelsnamen



De laatste artikelen
Influencers social media en bekend merk
Benelux merk bij Bol.com en Amazon
Tony ’s Chocolonely Sweet Solution
Max Verstappen verliest alsnog in hoger beroep van Picnic
Washington Redskins deel 2
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?