De voor- en nadelen van beschrijvende handelsnamen en merken, webcamsex.nl

Veel bedrijven maken gebruik van een beschrijvende naam. Hetzij als bedrijfsnaam, hetzij als merk voor hun producten. Het grote voordeel van zo’n beschrijvende naam is, dat de consument direct weet wat er te koop is. Een beschrijvende naam heeft echter wel een (groot) nadeel. De naam is vrijwel niet te claimen door het bedrijf. Als een concurrent een vrijwel identieke naam gaat gebruiken, mag dit dan en waar ligt de grens? En hoe hier het best op te anticiperen. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.

Eiser start in 1999 een website onder de naam webcamsex.nl. De domeinnaam geeft het al aan, een website voor webcam sessies. In 2005 laat het bedrijf haar logo registreren als merk bij de Benelux merkautoriteiten. Als een concurrerende website van start gaat onder de naam webcam-sex.nl, stuurt eiser een sommatie om dit te stoppen. Als gedaagde hieraan geen gehoor geeft, volgt er een rechtszaak. De eiser stelt dat de domeinnaam een inbreuk is op haar handelsnaam en haar merk.

De rechter wijst begin deze maand alle vorderingen af. De logo’s die beide bedrijven gebruiken, zijn totaal anders. De woorden zijn vrijwel hetzelfde, maar puur beschrijvend. De logo’s verschillen visuele dusdanig dat die de mogelijke overeenstemming tussen de woorden opheffen. Daarom wordt de merkenclaim afgewezen.
De rechter stelt, dat in principe iedereen een beschrijvende aanduiding in een domeinnaam moet kunnen gebruiken om zijn producten te promoten. Dat wordt anders als het gaat om een bekend merk (bijvoorbeeld vliegwinkel.nl) of als er bijkomende omstandigheden zijn (bijvoorbeeld als er aangehaakt wordt bij de vormgeving van de andere website).

Onze Hoge Raad heeft twee jaar geleden aangegeven dat ook geldt voor beschrijvende handelsnamen. Dat consumenten mogelijk beide namen met elkaar verwarren is het logische gevolg bij de keuze van een puur beschrijvende handelsnaam. Gebruik van een verwarring wekkende handelsnaam voor dezelfde diensten in hetzelfde gebied is daarom niet langer voldoende bij een puur beschrijvende handelsnaam. Dan zijn bijkomende omstandigheden nodig en die zijn hier niet. Daarom wordt ook deze eis afgewezen.

Marketeers maken vaak gebruik van een beschrijvende naam om producten/diensten te lanceren. Omdat de consument direct weet waarvoor de naam staat, is met minder kosten het product in de markt te zetten Het grote nadeel is wel dat die naam vrijwel niet te claimen is als bedrijf. Kies daarom (als dat kan) voor een meer fictieve of semi-beschrijvende naam.

Mocht het vanuit zakelijk oogpunt noodzakelijk zijn een beschrijvende naam te gebruiken, probeer het dan de concurrent online zo moeilijk mogelijk te maken. Registreer niet alleen de identieke domeinnaam maar ook de meest logische variaties daarop (met/zonder streepje en in combinatie met woorden als bijvoorbeeld winkel). Leg daarnaast ook alle social media accounts vast (identiek en de meest logische variaties). Domeinnamen en social media accounts worden namelijk maar één keer vergeven. Als die allemaal weg zijn, dan dwing je de concurrent eigenlijk een andere naam te kiezen.

handelsnamen



De laatste artikelen
Grumpy Cat wint rechtszaak
Jezus en Maria mogen blijven - campagne in strijd met openbare zeden?
LOCK: Waarom merkregistratie logo?
Royal Dutch en het predicaat Koninklijke
Meeliften op de Rubik Kubus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus