De voor- en nadelen van beschrijvende handelsnamen en merken, webcamsex.nl

Veel bedrijven maken gebruik van een beschrijvende naam. Hetzij als bedrijfsnaam, hetzij als merk voor hun producten. Het grote voordeel van zo’n beschrijvende naam is, dat de consument direct weet wat er te koop is. Een beschrijvende naam heeft echter wel een (groot) nadeel. De naam is vrijwel niet te claimen door het bedrijf. Als een concurrent een vrijwel identieke naam gaat gebruiken, mag dit dan en waar ligt de grens? En hoe hier het best op te anticiperen. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.

Eiser start in 1999 een website onder de naam webcamsex.nl. De domeinnaam geeft het al aan, een website voor webcam sessies. In 2005 laat het bedrijf haar logo registreren als merk bij de Benelux merkautoriteiten. Als een concurrerende website van start gaat onder de naam webcam-sex.nl, stuurt eiser een sommatie om dit te stoppen. Als gedaagde hieraan geen gehoor geeft, volgt er een rechtszaak. De eiser stelt dat de domeinnaam een inbreuk is op haar handelsnaam en haar merk.

De rechter wijst begin deze maand alle vorderingen af. De logo’s die beide bedrijven gebruiken, zijn totaal anders. De woorden zijn vrijwel hetzelfde, maar puur beschrijvend. De logo’s verschillen visuele dusdanig dat die de mogelijke overeenstemming tussen de woorden opheffen. Daarom wordt de merkenclaim afgewezen.
De rechter stelt, dat in principe iedereen een beschrijvende aanduiding in een domeinnaam moet kunnen gebruiken om zijn producten te promoten. Dat wordt anders als het gaat om een bekend merk (bijvoorbeeld vliegwinkel.nl) of als er bijkomende omstandigheden zijn (bijvoorbeeld als er aangehaakt wordt bij de vormgeving van de andere website).

Onze Hoge Raad heeft twee jaar geleden aangegeven dat ook geldt voor beschrijvende handelsnamen. Dat consumenten mogelijk beide namen met elkaar verwarren is het logische gevolg bij de keuze van een puur beschrijvende handelsnaam. Gebruik van een verwarring wekkende handelsnaam voor dezelfde diensten in hetzelfde gebied is daarom niet langer voldoende bij een puur beschrijvende handelsnaam. Dan zijn bijkomende omstandigheden nodig en die zijn hier niet. Daarom wordt ook deze eis afgewezen.

Marketeers maken vaak gebruik van een beschrijvende naam om producten/diensten te lanceren. Omdat de consument direct weet waarvoor de naam staat, is met minder kosten het product in de markt te zetten Het grote nadeel is wel dat die naam vrijwel niet te claimen is als bedrijf. Kies daarom (als dat kan) voor een meer fictieve of semi-beschrijvende naam.

Mocht het vanuit zakelijk oogpunt noodzakelijk zijn een beschrijvende naam te gebruiken, probeer het dan de concurrent online zo moeilijk mogelijk te maken. Registreer niet alleen de identieke domeinnaam maar ook de meest logische variaties daarop (met/zonder streepje en in combinatie met woorden als bijvoorbeeld winkel). Leg daarnaast ook alle social media accounts vast (identiek en de meest logische variaties). Domeinnamen en social media accounts worden namelijk maar één keer vergeven. Als die allemaal weg zijn, dan dwing je de concurrent eigenlijk een andere naam te kiezen.

handelsnamen



De laatste artikelen
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Run on Nitro
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?