Fake news- fake reviews

Reviews zijn voor consumenten van groot belang. Op basis daarvan plaatsen consumenten opdrachten (denk maar aan booking.com, airbnb.nl en iens.nl). In een wereld vol met nepnieuws, is het natuurlijk niet gek dat er ook nep reviews worden gemaakt. Wat is daar als bedrijf tegen te doen?

Over een kinderdagverblijf wordt er iedere twee maanden bij Google Maps een vreselijke negatieve review geplaatst. De kwaliteit is slecht, kinderen liggen te huilen en het management is een ramp. De valse reviews blijken allemaal door dezelfde persoon te zijn gemaakt (oude gekopieerde reviews van andere websites). Om de berichten geloofwaardiger te maken, werden er foto’s van vrouwen bij gezet (die online te vinden waren), zelfs van een vrouw die al overleden was. Als duidelijk is dat de berichten onjuist zijn, het bedrijf hierdoor schade lijdt en het bedrijf niet op minder ingrijpende manieren kan achterhalen wie deze berichten post, dan moet een bedrijf als Google de NAW gegevens hiervan vrijgeven. Omdat nep-reviews posten onrechtmatig is, moet de schrijver ook de schade vergoeden. Naast een moreel nee, is er dus ook een juridische reden om hier geen gebruik van te maken.

internet-online-branding



De laatste artikelen
Geurmerk en andere ‘ongebruikelijke’ merken
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
MEXX een jongensnaam?
ASN en de gekwetste stropdasdrager
Mediawebshop.nl – rechter of UDRP?
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus