Benelux merk bij Bol.com en Amazon

Veel bedrijven verkopen hun producten online via platforms als Amazon en Bol.com. Als een potentiële klant het product zoekt, is het natuurlijk wel fijn als hij bij de juiste partij uitkomt. Maar wat te doen als een ander bedrijf opeens onder (bijna) dezelfde naam deze producten verkoopt?

 

Bol.Com en Amazon hebben speciale procedures gemaakt om merkhouders te beschermen. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat de consumenten foute informatie krijgen over het product of dat ze bij de foute aanbieder uitkomen. Bedrijven moeten zich hiervoor wel actief aanmelden in de brand registry (Amazon) of partnerplatform (Bol.com).

Essentieel hiervoor is het bezit van een geldige merkregistratie. Tot voor kort werd een Benelux merkregistratie niet geaccepteerd. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen. Amazon heeft recent haar beleid aangepast en erkent nu ook claims gebaseerd op Benelux registraties. Bijzonder? Ja, want Amazon erkent slechts 19 nationale merkinstanties wereldwijd. Ook bij Bol.com kunnen bedrijven nu succesvol een beroep doen op een Benelux registratie.

Gezien het grote belang van verkoop via online marktplaatsen, is het essentieel voor bedrijven om te checken of alle merken wel geregistreerd zijn? Zo niet, dan is bescherming via een Benelux registratie een goedkope en snelle optie.

internet-online-branding



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?