FIETSPLAZA -online concurrentje pesten

Domeinnamen zijn belangrijk, zeker nu steeds meer consumenten online producten kopen. Bedrijven registreren vaak alleen de bedrijfsnaam als domeinnaam. Iedereen mag een domeinnaam registreren (dus ook de concurrent) zolang dit maar geen inbreuk maakt op de rechten van een ander. Waar ligt de grens van wat wel en niet toelaatbaar is?

In deze zaak draait het om twee concurrerende fietsbedrijven. Eiser heeft de naam van zijn bedrijf in 1997 ingeschreven. Voor het gemak noemen we eiser JANSEN (een fictieve naam). In 1999 registreert hij de domeinnamen: JANSEN-FIETSPLAZA.NL en JANSEN-FIETSPLUS.NL. Een concurrent registreert in 2008 de domeinnamen JANSENFIETSPLAZA.NL en JANSENFIETSPLUS.NL (dus zonder een streepje ertussen). De domeinnamen verwijzen naar een harde pornosite. De regionale media duiken er bovenop, reden voor eiser om een rechtszaak te starten.

Eiser stelt dat de registratie van de domeinnamen inbreuk maakt op zijn handelsnaam en dat de doorverwijzing naar de pornosite onrechtmatig is. Om die reden eist hij een verbod en wenst hij een schadevergoeding te ontvangen van bijna 12.000 euro (voor de geleden schade en de gemaakte juridische kosten). Gedaagde stelt niets te weten van de link naar de pornosite en bestrijdt de hoogte van de schade omdat de link na twee dagen is verwijderd.

Volgens de rechtbank zijn de domeinnamen geregistreerd om de concurrent dwars te zitten. Eiser heeft echter niet kunnen aantonen dat hij schade heeft geleden (er zijn geen opdrachten geannuleerd). Alleen het registreren van een domeinnaam is nog niet direct inbreuk op een handelsnaam. Deze eis wordt daarom afgewezen. Het registreren van een vrijwel identieke domeinnaam is wel onrechtmatig, net zoals het laten doorverwijzen naar een pornosite. Gedaagde moet zich onthouden van dit soort activiteiten op straffe van een dwangsom van 1.000 euro per dag.

Eiser wint en verliest een beetje en krijgt daarom de kosten voor de advocaat (toch snel zo’n 7.000 euro) niet vergoed. Als de bedrijfsnaam als merk geregistreerd is, dan is de kans groot dat deze kostenpost wel vergoed wordt. Anticipeer hierop door: (1) niet alleen de bedrijfsnaam te registreren als domeinnaam maar ook de meest logische variaties en (2) registreer de bedrijfsnaam als merk om o.a. de juridische kosten te verhalen bij een conflict. (Dit artikel is tevens verschenen als column in de Plus weekendbijlage van de HDC kranten.)

internet-online-branding



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?