FULECO, de nieuwe mascotte voor het WK voetbal in 2014 in Brazilië en goodwillbescherming (en de missers) door de FIFA.

Ieder groot toernooi of evenement heeft tegenwoordig zijn eigen mascotte/ een stripfiguurtje/ een character. Handig in het kader van merchandising. Zo ook, het WK-voetballen in Brazilië in 2014. Het character is dit keer een geel/blauw gordeldier en het beestje heeft de naam FULECO gekregen. Maar heeft de FIFA dit keer alles wel dicht getimmerd?  

De bevolking van Brazilië kon de afgelopen maanden stemmen op een van de namen voor het character: FULECO, ZUZESCO en AMIJUBI. In totaal hebben ruim 1,7 miljoen Brazilianen hun stem online uitgebracht. FULECO won met grote overmacht (48% van de stemmen). Vraag is natuurlijk altijd, hoeft heeft de organisatie (FIFA) nu alles dichtgetimmerd, vooral bij een dergelijk groot evenement en het tijdsframe van drie maanden om tot de keuze te komen.

Een check in het merkenregister laat zien dat de eerste merkregistraties gedaan zijn begin september via Frankrijk. De namen die in eerste instantie zijn voorgesteld FULECO, ZUZESCO en AMIJUBI zijn zowel als woordmerk als in combinatie met het character (het stripfiguurtje) aangevraagd voor een hele brede range van producten. Gezien de aanvraagtijd (september afgelopen jaar) zou dit wel eens vlak voor de lancering kunnen zijn. Alle merken zijn aangevraagd op naam van een advocatenkantoor (en begin oktober overgedragen aan de FIFA).

Op zich is het wel slim de namen in eerste instantie te registreren via een derde. Notoire merk- en domeinnaaminbreukmakers controleren namelijk dagelijks de online registers om als eerste te weten te komen wat de nieuwe namen zijn voor grote evenementen. Snel proberen ze dan in bepaalde landen alsnog merken te registreren en vooral identieke domeinnamen vast te leggen. Door een nieuwe naam te registreren via een derde (een advocatenkantoor), hoef de FIFA niet direct alles in een keer bloot te geven.

Om de rechten van het character te beschermen, zijn er (zo lijkt het) vooral merkrechten geregistreerd. Met inroeping van de prioriteit kan de bescherming met terugwerkende kracht uitgebreid worden naar alle landen wereldwijd, zodat deze rechten goed geclaimd zijn. Daar gaan de merkkapers dus achter het net vissen. Maar is dit alles? Tegenwoordig worden namelijk mascottes/ characters ook vaak geregistreerd als Europees model, dat werkt namelijk prima als vangnet om aanhakend ander gebruik aan te pakken. Een bijkomend voordeel is, dat een character daarbij vaak in meerdere standen getoond kan worden in plaats van in een stand (zoals bij een merk). De FIFA heeft deze route niet gevolgd (of niet over nagedacht)/

Dan natuurlijk even de online kant, hoe zit het met de domeinnamen en social media. FULECO.COM en FULECO.NET zijn al geregistreerd. Toevallig (?) aangevraagd door twee verschillende Braziliaanse personen een week na de registratie en de bekendmaking van de eerste namen. Het lijkt erop dat de FIFA ook dit over het hoofd heeft gezien bij de bescherming van haar rechten.

En hoe is dit gegaan in Nederland? Heel toevallig is de naam FULECO.NL gisteren aangevraagd, net toevallig op de van het persbericht van de FIFA. De domeinnaam is dit keer aangevraagd door The Typocompany. Blijkbaar hecht de FIFA niet te veel waarde aan de domeinnamen. Niet alleen FULECO is niet geregistreerd, ook domeinnamen zoals WKVOETBAL2014 zijn niet geregistreerd door de FIFA, maar wel door vage organisaties met een Gmail account (zodat zij minder makkelijk te traceren zijn). Ook het Facebook account is niet in het bezit van de FIFA. FULECO Pinterest lijkt wel geregistreerd te zijn voor het WK voetbal in Brazilië.

Conclusie: Opmerkelijk is, dat zelfs bij de FIFA er nog steeds alleen gedacht wordt aan de traditionele wijze van goodwill bescherming (merkrechten claimen) en dat er verder niemand wat meer preventief vooruit denkt. Domeinnamen claim je voor een paar euro per jaar. Het onlinestuk is dus snel en vooral goedkoop dicht te timmeren. Eigenlijk onbegrijpelijk dat dit niet vooraf gedaan is voordat de FIFA met de namen de publiciteit in gaat. Natuurlijk kan de FIFA (via haar advocaten) sommaties gaan versturen en procedures starten om bepaalde domeinnamen terug te halen, alleen zijn de kosten daarvan een veelvoud ten opzichte van het preventief vastleggen. Goodwill bescherming is strategie en meer dan alleen een merk vastleggen, zeker in de online-wereld waarin we tegenwoordig leven.

internet-online-branding



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?