Gebruik merk concurrent als Adword

Wanneer mag je het merk van de concurrent/marktleider als Adword gebruiken in een online campagne? Gedaagde heeft een onderzoek laten doen naar zijn eigen waterontharder (de Aquamag7000) en de Amfa4000 van 24Man. De vergelijkingstest is positief. Daar wil het bedrijf ruchtbaarheid aan geven. Als het zoekwoord Amfa4000 wordt ingetikt, verschijnen er advertenties met koppen als “Amfa4000 vs Aquamag 7000 – bekijk dit voor je aankoop”.

 

De advertentie komt uit op een website waar de testresultaten staan vermeld, met als conclusie dat de Aquamag7000 twee keer zo krachtig en goedkoper is dan de Amfa4000. Man24 maakt hiertegen bezwaar.

Regel is dat de gemiddelde internetgebruiker direct moet kunnen zien van wie de advertentie afkomstig is. Als in de kop direct beide merken worden weergegeven, dan is het duidelijk dat het hier om een test gaat van twee producten (waarvan een van de concurrent).

Dat het aanhakende bedrijf daardoor mogelijk meer producten verkoopt, is niet relevant. Dit mag gewoon. Er was ook een advertentie waarin alleen het merk van de concurrent stond. Dat mag dus niet. Dan is onduidelijk wat de relatie is tussen dat bedrijf en het merk van de concurrent. Gebruik merk concurrent mag, maar doe het wel zorgvuldig. (Bron beeld: waterontkalkerkopen.nl)

internet-online-branding



De laatste artikelen
Spido: Google Adword merk concurrent
Hubertus hert van Jägermeister vs silhouet hert
Marks & Spencer The Perfect Match
Wendy’s Zeeuwse David versus Goliath
Ferrari motorkap ongeregistreerd model?
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten

Puma is één van de grotere sport- en lifestylemerken ter wereld. Zij houdt zich bezig met het ontwerpen, ontwikkelen en verkopen van (sport)schoenen, (sport)kleding en accessoires. In 1960 heeft Puma een internationale merkregistratie gedaan van het logo dat zij in 1958 heeft ontworpen: de formstrip. Nadien heeft Puma ca 90 formstrip-merken geregistreerd met gelding in de Benelux of de Europese Unie. Puma stelt dat het hier gaat om een seriemerk. Monshoe is een groothandel in damesschoenen en aanverwante producten. Het bedrijf ontwerpt en ontwikkelt Monshoe schoenen die zij grotendeels zelf verhandelt. Monshoe verkoopt haar damesschoenen onder de merken Shoecolate en Pearlz. De schoen Shoecolate wordt aangeboden in diverse kleurstellingen. Puma stelt dat Monshoe inbreuk maakt op haar bekende formstripmerk. Monshoe weerspreekt dit en stelt dat de versiering die zij aanbrengt op de sneakers niet is bedoeld als merkaanduiding en door het publiek overwegend ook niet zo wordt opgevat. En voor zover het publiek in de versiering wel een merkaanduiding ziet, wordt niet gedacht aan Puma. De Formstrip logo is geen bekend merk in de zin van het BVIE en de UMVo, aldus Monshoe. Verwarringsgevaar doet zich niet voor omdat het teken bij het publiek niet of nauwelijks de associatie met Puma oproept. Wie heeft er gelijk, is dit decoratief gebruik of aanhaken bij een bekend merk?