Toelaatbaar gebruik merk concurrent als Google Adword - correcte vergelijkende reclame?

Na de eerste golf van uitspraken over ontoelaatbaar Adword gebruik, nu dan eindelijk een eerste uitspraak over een vorm van toelaatbaar gebruik van het merk van de concurrent. Dit keer draait weer alles om de vraag of de sponsored link een correcte vorm vergelijkende reclame is. Het gebruik is nu voor het eerst toelaatbaar omdat volgens de rechter het duidelijk is welke producten er vergeleken worden en omdat de producten op objectieve wijze met elkaar vergeleken worden.

 

Tempur (eiser)  en Medicomfort (gedaagde) maken beiden matrassen van traagschuim. Dat is speciaal materiaal met drukverlagende eigenschappen. Om die reden worden deze matrassen veel gebruikt in ziekenhuizen om doorliggen te voorkomen.
Medicomfort promoot haar producten op Google met de volgende advertentie:
Toe aan een Nieuw Matras? Medicomfortmatras.nl Bestel Medicomfort matras. Tot 40% goedkoper dan de andere Topmerken.
Om de advertentie onder de aandacht te brengen bij de doelgroep zijn er diverse Google Adwords gekocht, waaronder het merk van de concurrent TEMPUR.
 
Tempur maakt bezwaar en stelt merkinbreuk, Medicomfort verweert zich met de stelling, dit is een vorm van toelaatbare vergelijkende reclame. De rechter oordeelt dat de advertentie een correcte vorm van vergelijkende reclame is (Art 194a BW). Alhoewel er maar 15 woorden gebruikt kunnen worden, is het duidelijk dat het gaat om reclame voor producten van Medicomfort. Door het gebruik van de term Topmerken, is duidelijk waarmee de producten worden vergeleken en wordt impliciet het product van TEMPUR genoemd ook al staat dat niet in de tekst. (Hier zal de komende tijd nog wel menige zaak over gevoerd worden, ben ik bang.)
Het gebruik van het merk van een ander bedrijf als Adword is niet strafbaar, sterker het is noodzakelijk als je via vergelijkende reclame op het Internet consumenten wil voorlichten. Vergelijkende reclame kan alleen doeltreffend zijn als de reclame het publiek bereikt die mogelijk het product van de concurrent wil kopen. Het wordt pas oneerlijk als de goodwill van het ene merk afstraalt op het andere product en dat is het geval als het onduidelijk is welke producten er vergeleken worden.
Hier is alles duidelijk. Het gaat om de matrassen van Medicomfort versus de matrassen van de andere Topmerken. Het gaat hier om dezelfde producten, namelijk matrassen met traagschuim, die voorzien in een zelfde behoefte en doel. Gevolg een vorm van toelaatbare vergelijkende reclame en dan is het logisch dat je daarbij het merk van je concurrent mag noemen. Toch ben ik bang dat er nu een flinke storm zal losbarsten of in de vergelijking wel alle relevante aspecten objectief zijn meegenomen. Gebruik blijft dus gevaarlijk
internet-online-branding



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?