OK.NL handel in domeinnamen

Fuelplaza exploiteert tankstations onder de naam OK.NL Het bedrijf gebruikt op het internet de domeinnaam OK-OLIE.NL. Gaos heeft in 1999 een aantal gangbare generieke domeinnamen vastgelegd, waaronder OK.NL. Er is geen website onder deze domeinnaam. Fuelplaza heeft eerder geprobeerd de domeinnaam te kopen, echter steeds zonder succes. Om toch in het bezit ervan te komen, volgt er een rechtszaak. Fuelplaza stelt een beter recht te hebben op de domeinnaam. Omdat er geen actieve website is, zouden consumenten kunnen denken dat het bedrijf niet online actief is .Daardoor wordt de reputatie van het merk OK aangetast.

De rechter is het daar niet mee eens. Het feit dat een bedrijf nadeel lijdt omdat zij de domeinnaam niet kan krijgen, heeft niets te maken met de reputatie van een merk. Het merkenrecht heeft wel tot doel de goodwill te beschermen, maar geeft de houder niet een onbeperkt recht om alles maar op te eisen.
Het feit dat Gaos niet wil verkopen, is geen misbruik van macht en er is geen verplichting om er een actieve website aan te koppelen. Gevolg: de domeinnaam hoeft niet te worden overgedragen. Het feit dat een domeinnaam dus overeenstemt met een geregistreerd merk, is dus niet zaligmakend, zeker niet bij generieke gangbare woorden. Eigenlijk is dan alleen onderhandelen de enige oplossing om in bezit te komen van de gewenste domeinnaam.

internet-online-branding



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?