OK.nl – de Hoge Raad geeft uitsluitsel over geen actief gebruik website

Al jaren is er een strijd om de bijzonder mooie domeinnaam <ok.nl>. Gaos heeft deze domeinnaam al in 1999 geregistreerd. Fuelplaza exploiteert tankstations en is sinds 2003 merkhouder van het logo OK. Online gebruikt het bedrijf de domeinnaam <okolie.nl>. De domeinnaam <ok.nl> is echter veel mooier. Het bedrijf probeert daarom eerst de domeinnaam te kopen. Als dit niet lukt, volgen er diverse rechtszaken, tot aan onze Hoge Raad toe. Gaos heeft plannen de domeinnaam voor een maatschappelijk doel te gaan gebruiken. Maar er is nog steeds geen actieve website. Mag dat?

De Rechtbank en het Hof hebben hier eerder over geoordeeld. Het niet gebruiken van een domeinnaam is geen reden om de domeinnaam over te dragen. Jammer genoeg heeft het Hof zich niet uitgesproken over de beschrijvendheid van de domeinnaam en dat er ook tientallen andere OK merken zijn. De Hoge Raad heeft nu een einde gemaakt aan alle discussie. Zij verwerpt het beroep van FuelPlaza. Een actieve website is niet noodzakelijk. Blijft er nog maar één optie over,:overleggen om de domeinnaam te kopen tegen een redelijke prijs.

internet-online-branding

De laatste artikelen
EasyGroup slaat de plank mis
Bedrijfsleven vogelvrij bij mogelijke Brexit?
Verbod naamswijziging naar TOM
Nieuwe merkenassistent bij Abcor
Misleidende reclame Lidl, claim baseren op eigen persbericht
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus