OLYMPISCHE SPELEN Londen 2012 inspiratiebron en goudmijn voor scammers

De Olympische Spelen gedachte brengt menig mens in vervoering. Echte niet alleen kijkers genieten met volle teugen van de Spelen, ook scammers maken uitgebreid gebruik van de positieve uitstraling van de spelen. Menigeen is dan ook al bestookt met spam e-mails over de OLYMPISCHE LOTERIJ. Op we officiële website LONDON2012.COM is nu een lijst gepubliceerd met de meest veel voorkomende fraudeleuze sites. 

USA Today geeft bij de start van de Olympische Spelen volop aandacht aan een bijkomend fenomeen. Scammers en de misbruik die zij maken van de positieve vibe die de Olympische Spelen genereren. Scam is een vorm van oplichting waarbij de zenden onder valse voorwendselen iemand anders geld afhandig probeert te maken. Op het internet is een veel voorkomende manier, het lot dat je gewonnen hebt in de loterij. Vaak wordt er een (klein) voorschot gevraagd om de administratieve kosten te betalen voordat het geld overgemaakt kan worden. Na betaling is de vogel natuurlijk gevlogen.

Op de vibe van de Olympische gedachte worden onbedachtzame consumenten nu bedolven onder Olympische e-mails. Er is een prijs gewonnen in de Olympische loterij, er zijn opeens tijdelijke werkplekken beschikbaar of je kan last minute een van de beschikbare lege stoelen in de stadions krijgen. Het probleem is nu zo groot dat op de officiële site zelf een shirtlist wordt gepubliceerd van de meest hardnekkig oplichters en een site waar tickets geverifieerd kunnen worden. Bij veel van de spam wordt gesuggereerd dat die afkomstig is van de Londense organistoren.

Daarnaast worden er nu nieuwe methodes gebruikt om informatie te achterhalen. Zo worden er nu kwaadaardige links en virussen versleuteld in foto’s van de Olympische spelen die verschijnen als zoekresultaten bij een search op het Internet. Als een tekstbericht worden dan de persoonlijke informatie gegevens gevraagd en de gevolgen zijn dan bekend. Voor een overzicht van de zeventig meest frauduleuze websites, check de officiële website LONDON2012.COM.
 

 

internet-online-branding



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?