Merkennieuws

The Chubby Checker app

Ernest Evans, beter bekend als de rocker Chubby Checker, is in de jaren zestig wereldberoemd geworden met zijn TWIST-nummers. Om misbruik en aanhakend gebruik tegen te gaan, heeft Evans in 1997 zijn artiestennaam CHUBBY CHECKER als merk laten registreren. Dit jaar kwam het tot een proces tegen HP. Via de HP-store is (sinds 2006) de Chubby Checker app te downloaden. Een app die een link legt tussen de schoenmaat van de man en diens geslachtdeel. » internet-online-branding

Marks & Spencer – Interflora, gebruik bekend merk (concurrent) als Google Adword

Op het Internet is van alles te vinden voor de consument. Het probleem voor het bedrijfsleven is echter: hoe vindt de consument mijn website? Bij een zoekopdracht verschijnen er al snel 100.000 links naar relevante websites (de zogenaamde natuurlijke zoekresultaten). De consument zal misschien de eerste paar pagina’s bekijken, maar daarna stoppen. Een vermelding op de eerste pagina is daarom eigenlijk noodzakelijk. Maar hoe kom je daar te staan? Mag je hiervoor een bekend merk van de concurrent gebruiken als Google Adword om je eigen website beter vindbaar te maken op Internet? » internet-online-branding

FIETSPLAZA -online concurrentje pesten

Domeinnamen zijn belangrijk, zeker nu steeds meer consumenten online producten kopen. Bedrijven registreren vaak alleen de bedrijfsnaam als domeinnaam. Iedereen mag een domeinnaam registreren (dus ook de concurrent) zolang dit maar geen inbreuk maakt op de rechten van een ander. Waar ligt de grens van wat wel en niet toelaatbaar is? » internet-online-branding

De new gTld’s – Trademark Clearinghouse

Op 26 maart is de TCH (de Trademark ClearingHouse) opengegaan. Zoals bekend zijn er een kleine 1.200 nieuwe gTld’s aangevraagd. Ruim zeshonderd hiervan zijn generieke namen zoals: .ACCOUNTANTS, .BIO, .CHEAP, .CLOTHING, .FINANCE, .SHOP etc. ICANN heeft de TCH (Trademark Clearinghouse) bedacht waar houders hun oudere merken kunnen laten registreren om te anticiperen op de komende sunrise procedures. » internet-online-branding

Google Adwords: Practicomfort maakt inbreuk op merkrechten OTOLIFT

Het Europese Hof heeft bepaald dat het gebruik van een merk als Adwords is toegestaan zo lang de herkomstfunctie maar niet in gevaar is. In Europa wordt dit verschillend geïnterpreteerd. In Nederland is gebruik van het merk van de concurrent als Adword toelaatbaar indien de advertentie een vorm van (toelaatbare) vergelijkende reclame is. Toch lijkt de Nederlandse rechtspraak nu iets op te schuiven richting Europa. » internet-online-branding
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?