Merkennieuws

PORSCHESPECIALIST.NL mag niet

Wim van den Berg repareert, onderhoudt en verkoopt al jaren alleen Porsches. Sinds 1996 noemt hij zijn bedrijf Porsche Specialist van den Berg. In 1999 laat hij de domeinnaam PORSCHESPECIALIST registreren. In 2008 meldt Porsche zich voor het eerst. Men wenst dat van den Berg zich niet nog langer Porsche Specialist blijft noemen. Met deze naam wordt namelijk de indruk gewekt dat er een bijzondere band is met Porsche, terwijl Van Den Berg geen officiële dealer is. » internet-online-branding

PARVI.ORG: $100.000 boete voor de stad Parijs

De stad Parijs heeft in 2002 het merk PARVI en PARVI, PARIS VILLE NUMERIQUE als merk laten vastleggen voor o.a. internetcommunicatie. Het merk wordt gebruikt voor WIFI-verbindingen in Parijs. Jeffrey Walter registreert in 2006 de domeinnaam JAVI.ORG. Parijs eist deze domeinnaam op, maar partijen komen er niet uit. Er volgt een procedure (UDRP) bij het WIPO, waarbij Jeffrey stelt dat hij niet te kwader trouw is, want hij wist niets van de merkregistraties PARVI. Parijs wint en de domeinnaam moet worden overgedragen. » internet-online-branding

FULECO, de nieuwe mascotte voor het WK voetbal in 2014 in Brazilië en goodwillbescherming (en de missers) door de FIFA.

Ieder groot toernooi of evenement heeft tegenwoordig zijn eigen mascotte/ een stripfiguurtje/ een character. Handig in het kader van merchandising. Zo ook, het WK-voetballen in Brazilië in 2014. Het character is dit keer een geel/blauw gordeldier en het beestje heeft de naam FULECO gekregen. Maar heeft de FIFA dit keer alles wel dicht getimmerd?   » internet-online-branding

OLYMPISCHE SPELEN Londen 2012 inspiratiebron en goudmijn voor scammers

De Olympische Spelen gedachte brengt menig mens in vervoering. Echte niet alleen kijkers genieten met volle teugen van de Spelen, ook scammers maken uitgebreid gebruik van de positieve uitstraling van de spelen. Menigeen is dan ook al bestookt met spam e-mails over de OLYMPISCHE LOTERIJ. Op we officiële website LONDON2012.COM is nu een lijst gepubliceerd met de meest veel voorkomende fraudeleuze sites.  » internet-online-branding

ASTERIXTOUR.COM – geldige reden UDRP Procedure

Bij een merkrechtelijke domeinnaaminbreuk zijn er twee procedures om dit aan te pakken als de wederpartij de domeinnaam niet wil overdragen: een gerechtelijke procedure of een UDRP-procedure bij het WIPO. Die laatste procedure is snel, maar er gelden ook net even andere regels. Bij een Wipo-procedure moet worden aangetoond dat (1) de domeinnaam overeenstemt met het merk, (2) de houder geen eigen rechten heeft en (3) de bewuste domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd en gebruikt. Vaak gaat het fout, omdat de zaak alleen vanuit puur merkenrechtelijke blik wordt behandeld. Zo ook bij ASTERIXTOUR.COM. » internet-online-branding
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?