Merkennieuws

Registreer tijdig belangrijkste merken in juiste schrift in verband met nieuwe Global Top-Level Domains

Vanaf 12 januari kunnen organisaties (zowel overheidsorganisaties als commerciële bedrijven) gedurende negentig dagen een eigen global top level extensie (een gTLD) aanvragen. De nieuwe gTLD’s zijn vooral bekend geworden als de nieuwe DOT BRAND extensies. Grote internationale bedrijven kunnen hun merk of een soortnaam als gTLD laten vastleggen. Dus in plaats van .NL of .COM staat er dan bijvoorbeeld .ABCOR, .SHOP of .BANK (voor de financiële wereld). Over de voor- en nadelen voor merkhouders om een eigen DOT BRAND te hebben, is al veel geschreven. Maar wat betekent deze nieuwe lancering voor merkhouders in het algemeen?   » internet-online-branding

Domeinnaam registery nu slachtoffer van phishing aanval, Nederland volgende slachtoffer?

De Canadese domeinnaam register autoriteiten (CIRA) worden overstelpt met mailtjes over fraude. CIRA is nu zelf het slachtoffer van een phishing actie in Canada. Afbeeldingen van de officiële CIRA website worden gebruikt om persoonlijke informatie te bemachtigen waaronder creditcard gegevens van domeinnaam houders. De aanval is zo groot dat CIRA op grote voet mails rond stuurt naar iedereen om verdere schade te voorkomen. » internet-online-branding

Toelaatbaar gebruik merk concurrent als Google Adword - correcte vergelijkende reclame?

Na de eerste golf van uitspraken over ontoelaatbaar Adword gebruik, nu dan eindelijk een eerste uitspraak over een vorm van toelaatbaar gebruik van het merk van de concurrent. Dit keer draait weer alles om de vraag of de sponsored link een correcte vorm vergelijkende reclame is. Het gebruik is nu voor het eerst toelaatbaar omdat volgens de rechter het duidelijk is welke producten er vergeleken worden en omdat de producten op objectieve wijze met elkaar vergeleken worden. » internet-online-branding

Gebruik merk concurrent als Google Adword merkrechtelijk nu ook verboden - merkinbreuk

In december was er dan eindelijk de eerste uitspraak over de toelaatbaarheid van het gebruik van het merk van de concurrent als Google Adword. Inbreuk op basis van niet correcte vergelijkende reclame. Een bevestiging van onze stelling en oproep om vooral niet te luisteren naar de suggesties van Google om het merk van de concurrent te gebruiken. Beoordeel het gebruik gewoon merkenrechtelijk en dan zal bijna ieder gebruik van andermans merk om je eigen zaak te promoten niet toegestaan zijn. Daarnaast blijft het belangrijk dat de merkhouder direct Google aansprakelijk en in kennis stelt van de merkinbreuk. Nu dan eindelijk een tweede uitspraak gebaseerd op het merkenrecht. De uitslag is niet verrassend maar wel broodnodig. Inbreuk! » internet-online-branding

Gebruik merk concurrent als AdWords niet toelaatbaar – ontoelaatbare vergelijkende reclame

Het was even wachten maar er is nu dan uiteindelijk een eerste uitspraak over de toelaatbaarheid van het gebruik van merken als AdWords door concurrente. Google schreeuwde het in september al van de daken, gebruik vooral het merk van je concurrent als AdWord, dat is wat ons betreft prima en goed voor de mededinging. Onzin natuurlijk, het is alleen goed voor de kassa bij Google maar dat verkoopargument doet het niet zo goed in de markt. Nu dan eindelijk een eerste en misschien voor sommige alsnog verrassende uitspraak. » internet-online-branding
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?