Registreer tijdig belangrijkste merken in juiste schrift in verband met nieuwe Global Top-Level Domains

Vanaf 12 januari kunnen organisaties (zowel overheidsorganisaties als commerciële bedrijven) gedurende negentig dagen een eigen global top level extensie (een gTLD) aanvragen. De nieuwe gTLD’s zijn vooral bekend geworden als de nieuwe DOT BRAND extensies. Grote internationale bedrijven kunnen hun merk of een soortnaam als gTLD laten vastleggen. Dus in plaats van .NL of .COM staat er dan bijvoorbeeld .ABCOR, .SHOP of .BANK (voor de financiële wereld). Over de voor- en nadelen voor merkhouders om een eigen DOT BRAND te hebben, is al veel geschreven. Maar wat betekent deze nieuwe lancering voor merkhouders in het algemeen?  

Naar verwachting geeft ICANN (de organisatie die de nieuwe uitgifte regelt) tussen de twintig en honderd nieuwe gTLD’s vrij. Misschien wel het belangrijkste voor merkhouders om in gedachte te houden: dit kan in alle mogelijke talen/schriften zijn (dus ook Japans, Chinees, Arabisch, Cyrillisch etc.).

Na toekenning van de nieuwe gTLD kunnen merkhouders met voorrang proberen hun merk te claimen. Dat zal dan weer moeten op basis van een merkregistratie. Het is dus belangrijk voor merkhouders om ervoor te zorgen dat tijdig de belangrijkste merken niet alleen geregistreerd zijn in ons gebruikelijke Latijnse schrift, maar ook in andere schriften. De verwachting is namelijk dat met name veel Aziatische en Arabische organisaties nieuwe gTLD’s zullen claimen.

Om bijvoorbeeld met voorrang de identieke domeinnaam te kunnen claimen bij de .SHOP (in het Chinees), moet er wel een geldige merkregistratie in Chinese schrijfwijze zijn van het bewuste merk. Check daarom tijdig de portefeuille of de meest belangrijke merken wel geregistreerd zijn in de belangrijkste schriften.

 

internet-online-branding



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?