Recht op protestsite - THESTYLEOUTLETS.NL

Niet ieder initiatief wordt even warm ontvangen. Personen die tegen een voorgenomen besluit zijn, willen graag hun ongenoegen delen via het internet met anderen. Mag je daarbij ook de naam en het merk van de wederpartij gebruiken? Deze vraag gaat spelen bij de aankondiging van de opening van een grote outlet store in Halfweg. Een verontruste consument lanceert een website met een overzicht van de voor en tegens onder de (dan nog vrij beschikbare) domeinnaam die identiek is aan het merk van het bedrijf, TheStyleOutlets.NL. Mag en kan dit nu wel of niet? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.

Neinver is een vastgoedontwikkelaar. Sinds 1996 heeft het bedrijf diverse outlet stores geopend in Europa onder de naam THE STYLE OULETS. Momenteel zijn er The Style Outlets in Frankrijk, Duitsland, Portugal, Italië en Spanje. De planning is om de activiteiten uit te breiden naar noord-Europa. Media 2017 moet de megastore in Halfweg (bij Amsterdam) open gaan.

Om haar rechten te beschermen, heeft het bedrijf diverse logo’s THE STYLE OUTLETS laten registreren als merk in de Europese Unie. Daarnaast zijn er vele domeinnamen vastgelegd, zoals thestyleoutlets.com, thestyleoutlets.es, thestyleoutlets.de, thestyleoutlets.it., thestyleoutlets.fr en thestyleoutlets.pt.

In 2013 wordt de domeinnaam THESTYLEOUTLETS.NL vastgelegd. Niet door het bedrijf maar door een kritische consument. Op de website wordt een overzicht gegeven van niet alleen de voordelen maar vooral ook de nadelen onder de titel ‘Actiecomité NEE tegen The Style Outlets’.

Vanwege de opening volgend jaar start Neinver een procedure om de domeinnaam op te eisen. De vraag is, kan dit nu zo maar, want er is toch ook nog zoiets als vrijheid van meningsuiting?

De eerste vraag die beantwoord moet worden is: is de domeinnaam identiek of verwarring wekkend overeenstemmend met het merk. Het bedrijf heeft namelijk alleen logo’s geregistreerd en geen woordmerk. Echter de naam/ het woord is het meest dominant in het logo, en dat is wel identiek aan de domeinnaam. Aan de eerste eis is daarom voldaan. Het feit dat eiser nog vele andere domeinnamen kan registreren (zoals THE-STYLEOUTLETS.NL), is niet relevant.

De vraag die dan centraal staat is, heeft de kritische consument een recht om de domeinnaam vast te leggen. Het uiten van kritiek/ protest kan niemand ontnomen worden, laat daar geen twijfel over bestaan. Protesteren mag, de vraag is alleen wat voor soort domeinnaam daarbij gebruikt mag worden. Omdat het een protestsite is tegen een bepaald bedrijf , mag je daarbij de naam van het andere bedrijf gebruiken, ook al is die naam als merk is geregistreerd. Echter er zijn wel grenzen. De registratie van alleen het merk van de wederpartij (zoals hier) gaat een stap te ver. Als er gekozen was voor bijvoorbeeld de domeinnaam ZEGNEETEGENTHESTYLEOUTLETS.NL, dan had Neinver hier weinig tegen kunnen doen. Omdat in deze kwestie de domeinnaam identiek is aan het merk, moet die worden overgedragen.

Protesteren mag, maar gebruik hiervoor wel een toepasselijke domeinnaam. Het feit dat een domeinnaam nog vrij is, is nog geen vrijbrief om deze domeinnaam te gebruiken. Vaak kan een merkhouder die alsnog opeisen als deze identiek is aan een geregistreerd merk. Voor bedrijven, registreer niet alleen de handelsnaam als merk maar daarbij ook de meest logische social media accounts er domeinnamen (voor nu en in de toekomst).

internet-online-branding



De laatste artikelen
Appels met peren vergelijken - aanhaken bij bekend merk
VidaGra lustopwekkend of misselijkmakend - kielzogvaren bij bekend merk
De mannelijkheid van Jan Kooijman - klagen bij de Reclame Code Commissie
Loods5 een kringloopwinkel?
Testarossa vogelvrij? Normaal gebruik van een merk - bekend merk
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus