Recht op protestsite - THESTYLEOUTLETS.NL

Niet ieder initiatief wordt even warm ontvangen. Personen die tegen een voorgenomen besluit zijn, willen graag hun ongenoegen delen via het internet met anderen. Mag je daarbij ook de naam en het merk van de wederpartij gebruiken? Deze vraag gaat spelen bij de aankondiging van de opening van een grote outlet store in Halfweg. Een verontruste consument lanceert een website met een overzicht van de voor en tegens onder de (dan nog vrij beschikbare) domeinnaam die identiek is aan het merk van het bedrijf, TheStyleOutlets.NL. Mag en kan dit nu wel of niet? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.

Neinver is een vastgoedontwikkelaar. Sinds 1996 heeft het bedrijf diverse outlet stores geopend in Europa onder de naam THE STYLE OULETS. Momenteel zijn er The Style Outlets in Frankrijk, Duitsland, Portugal, Italië en Spanje. De planning is om de activiteiten uit te breiden naar noord-Europa. Media 2017 moet de megastore in Halfweg (bij Amsterdam) open gaan.

Om haar rechten te beschermen, heeft het bedrijf diverse logo’s THE STYLE OUTLETS laten registreren als merk in de Europese Unie. Daarnaast zijn er vele domeinnamen vastgelegd, zoals thestyleoutlets.com, thestyleoutlets.es, thestyleoutlets.de, thestyleoutlets.it., thestyleoutlets.fr en thestyleoutlets.pt.

In 2013 wordt de domeinnaam THESTYLEOUTLETS.NL vastgelegd. Niet door het bedrijf maar door een kritische consument. Op de website wordt een overzicht gegeven van niet alleen de voordelen maar vooral ook de nadelen onder de titel ‘Actiecomité NEE tegen The Style Outlets’.

Vanwege de opening volgend jaar start Neinver een procedure om de domeinnaam op te eisen. De vraag is, kan dit nu zo maar, want er is toch ook nog zoiets als vrijheid van meningsuiting?

De eerste vraag die beantwoord moet worden is: is de domeinnaam identiek of verwarring wekkend overeenstemmend met het merk. Het bedrijf heeft namelijk alleen logo’s geregistreerd en geen woordmerk. Echter de naam/ het woord is het meest dominant in het logo, en dat is wel identiek aan de domeinnaam. Aan de eerste eis is daarom voldaan. Het feit dat eiser nog vele andere domeinnamen kan registreren (zoals THE-STYLEOUTLETS.NL), is niet relevant.

De vraag die dan centraal staat is, heeft de kritische consument een recht om de domeinnaam vast te leggen. Het uiten van kritiek/ protest kan niemand ontnomen worden, laat daar geen twijfel over bestaan. Protesteren mag, de vraag is alleen wat voor soort domeinnaam daarbij gebruikt mag worden. Omdat het een protestsite is tegen een bepaald bedrijf , mag je daarbij de naam van het andere bedrijf gebruiken, ook al is die naam als merk is geregistreerd. Echter er zijn wel grenzen. De registratie van alleen het merk van de wederpartij (zoals hier) gaat een stap te ver. Als er gekozen was voor bijvoorbeeld de domeinnaam ZEGNEETEGENTHESTYLEOUTLETS.NL, dan had Neinver hier weinig tegen kunnen doen. Omdat in deze kwestie de domeinnaam identiek is aan het merk, moet die worden overgedragen.

Protesteren mag, maar gebruik hiervoor wel een toepasselijke domeinnaam. Het feit dat een domeinnaam nog vrij is, is nog geen vrijbrief om deze domeinnaam te gebruiken. Vaak kan een merkhouder die alsnog opeisen als deze identiek is aan een geregistreerd merk. Voor bedrijven, registreer niet alleen de handelsnaam als merk maar daarbij ook de meest logische social media accounts er domeinnamen (voor nu en in de toekomst).

internet-online-branding



De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?