De new gTld’s – Trademark Clearinghouse

Op 26 maart is de TCH (de Trademark ClearingHouse) opengegaan. Zoals bekend zijn er een kleine 1.200 nieuwe gTld’s aangevraagd. Ruim zeshonderd hiervan zijn generieke namen zoals: .ACCOUNTANTS, .BIO, .CHEAP, .CLOTHING, .FINANCE, .SHOP etc. ICANN heeft de TCH (Trademark Clearinghouse) bedacht waar houders hun oudere merken kunnen laten registreren om te anticiperen op de komende sunrise procedures.

Met de lancering van de hele nieuwe reeks toplevels, kan het (uit commercieel oogpunt) interessant zijn om het merk te koppelen aan de nieuwe extensie. Denk daarbij aan een koppeling met een domeinnaam de corebusiness/ diensten beschrijft (zoals DESIGN of PHARMA).

Maar naast deze commercieel aantrekkelijke nieuwe gTld’s zijn er ook extensies die schadelijk kunnen zijn voor het merk. Denk daarbij aan nieuwe extensies zoals .CHEAP od WEBSHOP. Bij deze extensies is het van belang om tijdig het merk te blokkeren (om online counterfeit te bemoeilijken).

De verwachting is dat de eerste extensies na de zomer worden gelanceerd. Gezien de totale omvang is de TCH bedacht. Houders van oudere merken kunnen nu hun merk al inschrijven in de TCH. Het voordeel hiervan is, dat als de aanvraag goedgekeurd is, deze gebruikt kan worden bij iedere sunrise. Dat is noodzakelijk omdat de verwachting is dat na de eerste lancering er iedere week wel een paar nieuwe gTld’s gelanceerd worden. Om hierop te anticiperen is het verstandig nu alvast na te denken voor welke domeinnamen er een claim gelegd moet worden. Mochten dit er een aanzienlijk aantal zijn, dan is inschrijving in de TCH te adviseren.

Inschrijving in de TCH heeft nog een tweede voordeel. De houder krijgt namelijk ook bericht als er bij de lancering een aanvraag wordt gedaan die identiek is aan het merk. Maar het gaat dan wel om het identieke merk en dus niet om combinaties zoals CHEAP+ merknaam. Nadeel van een inschrijving in de TCH zijn natuurlijk de kosten. Rechten in de TCH ontstaan door inschrijving (en niet op basis van wie het eerst komt, die het eerst maalt).

internet-online-branding



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?