Merkennieuws

Appels met peren vergelijken - aanhaken bij bekend merk

Merken met een hoge reputatie kunnen sneller optreden tegen merken die proberen aan te haken bij die reputatie. Maar hoe ver reikt die bescherming? Al vele jaren is APPLE een van de meest waardevolle merken ter wereld. Het merk staat al ruim 35 jaar bekend als innovatief en heeft een uitstekende reputatie. Het logo (de appel met de bite) is een onderscheidingsteken dat overal op terugkomt (denk maar aan de iPhone en iPad). Als Pear Technologies uit China bescherming aanvraagt voor een gestileerde peer voor ICT softwareproducten, maar Apple hiertegen bezwaar. » merken

VidaGra lustopwekkend of misselijkmakend - kielzogvaren bij bekend merk

VIAGRA is een van de topmerken van Pfizer. Het medicijn wordt gebruikt voor erectieproblemen bij mannen. Sinds de introductie in 1998 is het een bijzonder groot succes. Jaarlijks bedraagt de omzet iets meer dan 1 miljard. Het product is op doktersrecept te verkrijgen.Maar succes heeft ook een nadeel, namelijk dat anderen een graantje proberen mee te prikken van dit succes. Mogelijk omdat mannen zich schamen om dit probleem bij de dokter te bespreken, is er een levendige online handel. Uit eerder onderzoek blijkt dat ca. 60% van de producten uit illegale handel afkomstig is.Soms gaat dat aanhaken zo ver, dat je hoopt dat de merkhouder terugslaat. » merken

Loods5 een kringloopwinkel?

In 1999 wordt er een nieuw winkelconcept gelanceerd: Loods5. In een enorm pand kunnen fabrikanten, importeurs en groothandelaren een ruimte huren, om daar hun eigen producten te verkopen. In het pand is van alles te vinden, van designstoelen, tuinmeubels, keukengerei tot aan een kunstafdeling. Van alles op het gebied van wonen. Het concept is een succes. De winkelformule krijgt een vervolg in Amersfoort en Sliedrecht. Het bedrijf heeft de naam en het logo als merk vastgelegd in de Benelux en treedt hardhandig op tegen bedrijven met een vergelijkbare naam. Maar kan Loods5 iedereen zomaar verbieden het woord ‘Loods’ te gebruiken in combinatie met een cijfer/letter voor de verhandeling van woonaccessoires? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » merken

Testarossa vogelvrij? Normaal gebruik van een merk - bekend merk

Met een merk krijgt een bedrijf een monopolie op het gebruik van die naam. De wetgever heeft echter wel een aantal randvoorwaarden geformuleerd om dit gebruik aan banden te leggen. Een belangrijke eis is, dat een merk na vijf jaar ook echt normaal moet worden gebruikt.Maar, merken hebben niet het eeuwige leven. Denk maar aan V&D, Free record Shop, de SRV wagen etc. Als het merk vijf jaar niet meer normaal gebruikt is, kan in principe iedereen (die daarbij belang heeft) de doorhaling hiervan aanvragen. De vraag is daarom, wat is normaal gebruik en kan nu iedereen zomaar met een bekend merk aan de haal gaan als dit merk niet meer wordt gebruikt? Deze vraag staat centraal in de rechtszaak tegen Ferrari over het merk TESTAROSSA. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » merken

Monopoly – Drinkopoly- afbreuk reputatie bekend merk

Drinkopoly is een bijzonder bordspel. Het doel is drinken met vrienden. Het spel is telkens een unieke ervaring, ‘omdat je de vorige keer gewoon niet meer herinnert’. Ook het logo refereert hieraan. Hierop zien we een drinkend stel, waarvan een persoon laveloos op de grond ligt. Als voor het logo DRINKOPOLY Europese bescherming wordt aangevraagd, start Hasbro (de producent van Monopoly) een procedure hiertegen. » merken
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus