Merkennieuws

IJs en softdrink soortgelijk?Unleash the beast - Unilever vs Monster

Unilever registreert het merk RELEASE THE BEAST voor de nieuwe Magnum (ijsjes) campagne. Het merk wordt aangevraagd voor o.a. ijs en waterijs. Monster maakt hiertegen bezwaar op basis van haar woordmerk UNLEASH THE BEAST uit 2011 voor alcoholvrije dranken. Het BBIE wijst de oppositie af omdat de waren niet soortgelijk zijn. Monster gaat tegen deze uitspraak in beroep bij het Hof en met succes. » merken

BALR – bestrijding namaak en informatie over toeleverancier

BALR is het modieuze nieuwe kledingmerk (start 2013) van drie Nederlandse profvoetballers. De kleding is bekend om zijn witte/zwarte T-shirts met de opdruk BALR. Het merk is in 2015 geregistreerd voor een breed scala aan producten. In februari krijgt BALR een tip binnen dat er mogelijk namaak kleding wordt verkocht. » merken

Appels met peren vergelijken - aanhaken bij bekend merk

Merken met een hoge reputatie kunnen sneller optreden tegen merken die proberen aan te haken bij die reputatie. Maar hoe ver reikt die bescherming? Al vele jaren is APPLE een van de meest waardevolle merken ter wereld. Het merk staat al ruim 35 jaar bekend als innovatief en heeft een uitstekende reputatie. Het logo (de appel met de bite) is een onderscheidingsteken dat overal op terugkomt (denk maar aan de iPhone en iPad). Als Pear Technologies uit China bescherming aanvraagt voor een gestileerde peer voor ICT softwareproducten, maar Apple hiertegen bezwaar. » merken

VidaGra lustopwekkend of misselijkmakend - kielzogvaren bij bekend merk

VIAGRA is een van de topmerken van Pfizer. Het medicijn wordt gebruikt voor erectieproblemen bij mannen. Sinds de introductie in 1998 is het een bijzonder groot succes. Jaarlijks bedraagt de omzet iets meer dan 1 miljard. Het product is op doktersrecept te verkrijgen.Maar succes heeft ook een nadeel, namelijk dat anderen een graantje proberen mee te prikken van dit succes. Mogelijk omdat mannen zich schamen om dit probleem bij de dokter te bespreken, is er een levendige online handel. Uit eerder onderzoek blijkt dat ca. 60% van de producten uit illegale handel afkomstig is.Soms gaat dat aanhaken zo ver, dat je hoopt dat de merkhouder terugslaat. » merken

Loods5 een kringloopwinkel?

In 1999 wordt er een nieuw winkelconcept gelanceerd: Loods5. In een enorm pand kunnen fabrikanten, importeurs en groothandelaren een ruimte huren, om daar hun eigen producten te verkopen. In het pand is van alles te vinden, van designstoelen, tuinmeubels, keukengerei tot aan een kunstafdeling. Van alles op het gebied van wonen. Het concept is een succes. De winkelformule krijgt een vervolg in Amersfoort en Sliedrecht. Het bedrijf heeft de naam en het logo als merk vastgelegd in de Benelux en treedt hardhandig op tegen bedrijven met een vergelijkbare naam. Maar kan Loods5 iedereen zomaar verbieden het woord ‘Loods’ te gebruiken in combinatie met een cijfer/letter voor de verhandeling van woonaccessoires? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » merken
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus