De strepen van Adidas

Adidas gebruikt als onderscheidingsteken van haar producten een drietal parallel naast elkaar staande strepen. Kenmerkend is het aantal en het feit dat de strepen net zo breed zijn als de ruimte tussen de strepen. Het design stamt uit 1949. Om de goodwill van dit merk te beschermen, treedt het bedrijf vrij consequent op tegen andere sportmerken die strepen gebruiken. Het bekendste conflict is, vermoeden wij, de sinds 1997 lopende rechtszaak tegen Hennes en Mauritz over het gebruik van de twee strepen op fitnesskleding.

Na vele gerechtelijke uitspraken, van kortgedingrechters tot aan de Hoge Raad en zelfs het Europese Hof, lijkt er mogelijk nu een kanteling te komen in deze kwestie. Het Hof Den Haag is namelijk tot de conclusie gekomen dat de merken niet overeenstemmend zijn.

Het Adidas merk is een herhalend patroon van drie strepen met gelijke tussenruimtes. De strepen bij H&M lijken meer op een dikke streep met een lijntje ertussen (tussenruimte is veel kleiner). Daarnaast ontbreekt de herhaling en is dit geen patroon. Overeenstemming is gering. Gevolg: geen inbreuk.

Kans is groot (gezien de historie) dat Adidas tegen de uitspraak in cassatie gaat. Toch is deze uitspraak wel bijzonder relevant. De beschermingsomvang van een beeldmerk is beperkt, als het louter bestaat uit simpele geometrische elementen zoals strepen, punten, cirkels of vierkanten. (Bron beeld: rechtspraak.nl)

merken



De laatste artikelen
Facebook: wereldwijd verwijderen beledigende boodschappen
Fundr beperkte claim handelsnaamrecht
BMW stopt DMW Riksja
Michael Jordan recht op eigen naam
Claimen vormgeving meubels
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus