Ambush Marketing en de Olympische Spelen

Bedenk dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues verboden is. Dat geldt ook voor sportkleding, nergens mogen namen op staan. Alleen de officiële sponsors mogen gebruik maken van de Olympische symbolen. Om de sponsors te behouden en de exclusiviteit te waarborgen, doet het IOC er alles aan om Ambush marketing te voorkomen. Er is sprake van ambush marketing als een bedrijf een link probeert te maken naar het event om te profiteren van de media-impact zonder daarvoor toestemming te hebben of een financiële vergoeding te betalen.

 

Ambush activiteiten zijn er al vele decennia en daarom worden de regels steeds strikter. Om de kans op lokale acties tot een minimum te beperken, kan daarbij worden terug gevallen op het merkenrecht, de Franse Sport Code, maar ook speciale wetgeving tegen parasitisme en oneerlijke mededinging. Kort samengevat er mag vrijwel niets.

Of het IOC actie zal ondernemen is mede afhankelijk van:
- wat zijn de intenties van het bedrijf (profiteren van de link of juist schade toebrengen aan een officiële sponsor- de officiële sponsor op de hak nemen);
- heeft het bedrijf een officiële band met het event;
- worden er Olympische symbolen gebruikt (merken, logo’s slogans, namen organisatie of plaatsnamen waar de events zijn);
- kan de consument denken dat het bedrijf een echte Olympische sponsor is;
- heeft de ambush actie mogelijk negatieve / reputatie schade tot gevolg.

Do’s en Don’ts
Kort door de bocht: er mag vrijwel niets, inhaken is altijd een risico. Dus anticipeer:

Gebruik geen:
- woorden als OLYMPIC/ OLYMPISCHE SPELEN/ OLYMPIADE
- stadsnamen waar sporten plaatsvinden in combinatie met het jaartal
- Olympische symbolen (niet de 5 ringen, de vlam/ toorts, logo’s van het IOC)
- afbeeldingen van de sporters/ wedstrijd foto’s/ venues

Wat mag wel:
- algemene afbeeldingen van een sporter (niet een olympische sporter)
- in neutrale sportkleding (bijvoorbeeld oranje sportkleding – Nederland)
- op een neutrale plaats (gewone sporthal/ rennend door een park)
- voorkom link met Olympische Spelen.

 

merken



De laatste artikelen
Franse Sport Code
Wat claimt het IOC?
Uitgangspunt voor IOC, bedrijven en sponsors
Paris 2024 – Olympische Spelen
Lidl logo - reputatieschade
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?