Ambush activiteiten zijn er al vele decennia en daarom worden de regels steeds strikter. Om de kans op lokale acties tot een minimum te beperken, kan daarbij worden terug gevallen op het merkenrecht, de Franse Sport Code, maar ook speciale wetgeving tegen parasitisme en oneerlijke mededinging. Kort samengevat er mag vrijwel niets.
Of het IOC actie zal ondernemen is mede afhankelijk van:
- wat zijn de intenties van het bedrijf (profiteren van de link of juist schade toebrengen aan een officiële sponsor- de officiële sponsor op de hak nemen);
- heeft het bedrijf een officiële band met het event;
- worden er Olympische symbolen gebruikt (merken, logo’s slogans, namen organisatie of plaatsnamen waar de events zijn);
- kan de consument denken dat het bedrijf een echte Olympische sponsor is;
- heeft de ambush actie mogelijk negatieve / reputatie schade tot gevolg.
Do’s en Don’ts
Kort door de bocht: er mag vrijwel niets, inhaken is altijd een risico. Dus anticipeer:
Gebruik geen:
- woorden als OLYMPIC/ OLYMPISCHE SPELEN/ OLYMPIADE
- stadsnamen waar sporten plaatsvinden in combinatie met het jaartal
- Olympische symbolen (niet de 5 ringen, de vlam/ toorts, logo’s van het IOC)
- afbeeldingen van de sporters/ wedstrijd foto’s/ venues
Wat mag wel:
- algemene afbeeldingen van een sporter (niet een olympische sporter)
- in neutrale sportkleding (bijvoorbeeld oranje sportkleding – Nederland)
- op een neutrale plaats (gewone sporthal/ rennend door een park)
- voorkom link met Olympische Spelen.
merken