Apple Corps/ ex-Beatles winnen strijd in verbod op gebruik van BEATLE voor rolstoelen.

Apple Corps, het bedrijf van ex-Beatles Sir Paul en Ringo Star, voert al 8 jaar strijd tegen de registratie van het merk BEATLE voor rolstoelen. De nog levende ex-Beatles willen niet dat het merk THE BEATLES geassocieerd wordt met elektrische rolstoelen. De naam zou alleen mar geregistreerd zijn, om mee te liften op de bekendheid van het merk THE BEATLES, kielzog varen dus. Het Europese Gerecht geeft de heren gelijk.

In 2004 laat de voorloper van You-Q BV de naam BEATLE registreren als Europees merk voor elektrische rolstoelen. Apple Corps (dat de rechten beheert op de merken BEATLES en THE BEATLES) stelt hiertegen oppositie in. Het OHIM wijst dit eerst af omdat de waren niet soortgelijk zijn en omdat Apple Corps niet heeft aangetoond dat het publiek een link zal leggen tussen het bekende merk voor muziek en films enerzijds en rolstoelen anderzijds.

Apple Corps gaat hiertegen in beroep en krijgt zowel in eerste als in tweede instantie (bij het Europese Gerecht) gelijk. Het merk BEATLES of THE BEATLES is een bekend merk voor muziek, muziekdragers en wordt ook voor merchandising gebruikt. Het is aannemelijk dat You-Q door het gebruik van de naam BEATLE meelift op die bekendheid en zo ongerechtvaardigd voordeel kan trekken uit de bekendheid en aantrekkingskracht van deze merken. Kielzogvaren dus.

Na 50 jaar staat het merk THE BEATLES nog steeds voor jeugdigheid en geniet het nog steeds een positief imago. Een deel van het relevante (gehandicapten) publiek is daarnaast ook nog bekend met de muziek van de BEATLES.

Het aangevraagde merk BEATLE voor rolstoelen profiteert op die manier van het positieve imago van het merk THE BEATLES, het gevoel van vrijheid, jeugdigheid en mobiliteit dat het merk THE BEATLES uitstraalt. Hierdoor trekt de rolstoelfabrikant ongerechtvaardigd profijt van het oudere merk ook al wil die dit gebruiken voor totaal andere producten. De fabrikant kan zodoende de rolstoel veel goedkoper en makkelijker op de markt brengen (profiteren van de positieve naam van het merk THE BEATLES) en zich veel reclamekosten besparen. Apple Corps krijgt wederom gelijk van het Europese Gerecht. Deze vorm van aanhaken (zonder ervoor te betalen) is onrechtmatig en mag dus niet. Het is onduidelijk of You-Q zich neerlegt bij de uitspraak of dat zij hier nog verder in beroep tegen gaat bij het Europese Hof.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?