BALR – bestrijding namaak en informatie over toeleverancier

BALR is het modieuze nieuwe kledingmerk (start 2013) van drie Nederlandse profvoetballers. De kleding is bekend om zijn witte/zwarte T-shirts met de opdruk BALR. Het merk is in 2015 geregistreerd voor een breed scala aan producten. In februari krijgt BALR een tip binnen dat er mogelijk namaak kleding wordt verkocht.

Via een particulier onderzoeksbureau worden er exemplaren gekocht en bij testen blijken de echtheidskenmerken van BALR te ontbreken. De verkoper staat de resterende onverkochte voorraad af, maar weigert een onthoudingsverklaring te tekenen en bekend te maken wie de leverancier is.
Reden voor BALR om een rechtszaak te starten, die glansrijk wordt gewonnen. Bij een merkinbreuk is er ook een informatieplicht. De winkelier krijgt niet alleen een verbod, maar moet ook alle correspondentie en facturen overhandigen over de inkoop/leverancier. Daarnaast wordt de winkelier veroordeeld om de kosten van de wederpartij te betalen (ca. 7.500,- euro). Bron beeld: BALR.COM

merken



De laatste artikelen
Grumpy Cat wint rechtszaak
Jezus en Maria mogen blijven - campagne in strijd met openbare zeden?
LOCK: Waarom merkregistratie logo?
Royal Dutch en het predicaat Koninklijke
Meeliften op de Rubik Kubus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus