Bekendheid in de Europese Unie

Merkrechten zijn territoriaal beperkt. Een Benelux merk beperkt zich letterlijk tot de grenzen. Het gevolg hiervan is, dat in bijvoorbeeld de Benelux merkregistraties worden gedaan die sterk overeenstemmen met bekende buitenlandse oudere geregistreerde merken. Deze zomer heeft het Europese Hof uitsluitsel gegeven over de vraag of de buitenlandse merkhouder een beroep kan doen op zijn bekendheid om die nieuwe aanvraag tegen te houden.

IMPULSE is een deodorant merk van Unilever. Oorspronkelijk gelanceerd in 1972 in Zuid-Afrika en in 1979 in Engeland. Tegenwoordig is het een van de best verkopende vrouwelijke bodysprays, met een marktaandeel van 5%. Als in Hongarije het merk ‘Be Impulsive’ wordt aangevraagd, maakt Unilever hiertegen bezwaar op basis van haar Europese merkregistratie.

Het merk wordt weliswaar niet gebruikt in Hongarije, maar wel in Engeland waar het tevens bekend is. Het Europese Hof oordeelt, dat een merkhouder een beroep mag doen op zijn bekende merk, ook al wordt dit gebruikt in een ander land. Van belang is wel dat een deel van het publiek een verband legt tussen het oudere merk en de nieuwe aanvraag. Voor bedrijven een reden te meer om weg te blijven bij bekende merken van concurrenten, ook al worden die merken uitsluitend gebruikt in het buitenland.

merken

De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?