Bescherming look and feel Heks'n kaas - dip & smeer'm

De smeerdip van HEKS’NKAAS is al jaren een groot succes. Als de productie in eigen hand wordt genomen, komt de oude producent met een vergelijkbaar product onder het merk DIP & SMEER’M. HEKS’NKAAS heeft haar verpakking echter als merk geregistreerd, zowel met als zonder merknaam erop. Dat is slim, want op die manier wordt de look and feel van het product geclaimd. Er volgt een rechtszaak tegen de verpakking die DIP & SMEER’M gebruikt.

Het verweer is: de verpakking is geen merk en wij gebruiken duidelijk een ander merk. De rechter is het hier niet mee eens. Om de doorzichtige ronde plastic kuip zit een herkenbare banderol. In een cartoonachtige stijl zijn tegen een witte achtergrond in de kleuren paars en groen ingrediënten weergegeven.

De verpakking is onderscheidend en consumenten herkennen dit als merk. De verpakking DIP & SMEER’M is visueel overeenstemmend, waardoor consumenten zich kunnen vergissen van wie het product afkomstig is.

Omdat de voormalig producent bewust heeft willen profiteren van het succes (ze hadden de verpakking ook andere kleuren kunnen geven etc.), moeten de proceskosten geheel worden betaald ca € 37.000. Er volgt tevens een verbod met een dwangsom tot € 500.000,-. (Bron beeld: Abcor)

merken



De laatste artikelen
Lego poppetje geldig vormmerk
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?