BMW stopt DMW Riksja

Al bijna 100 jaar maakt BMW motorfietsen (1923) en auto’s (1928). Het bedrijf heeft wereldwijd haar merkrechten vastgelegd. In India gaan deze rechten terug tot 1956. Als in 2013 Balajee Automobile e-riksja’s gaat verkopen onder het merk DMW, maakt BMW daartegen bezwaar.

Het bedrijf weigert gehoor te geven aan de sommatie om hiermee te stoppen, zodat BMW wel naar de rechter moet.

Die is overduidelijk in zijn beslissing. De merken DMW en BMW zijn visueel en auditief overeenstemmend. Het bedrijf probeert mee te liften op de bekendheid en goodwill van BMW. Er volgt een verbod op de productie, export, import, promotie en verkoop van deze producten.

merken



De laatste artikelen
Facebook: wereldwijd verwijderen beledigende boodschappen
Fundr beperkte claim handelsnaamrecht
Michael Jordan recht op eigen naam
De strepen van Adidas
Claimen vormgeving meubels
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus