Champagne stopt Champaws

Binnen het merkenrecht kennen we de beschermde Oorsprongsbenaming. Dat zijn termen die alleen gebruikt mogen worden door bedrijven als zij voldoen aan bepaalde strenge voorwaarden. Bijvoorbeeld als de ingrediënten uit een bepaald gebied komen en het product op een bepaalde manier wordt gemaakt. Dat geldt ook voor de term CHAMPAGNE.

 

De naam is beschermd en straalt luxe uit. De bescherming geldt niet alleen voor identieke producten, maar gaat veel verder. Als er dierenvoer en een hondendrankje komen onder de naam CHAMPAWS, maakt de Champagne belangenorganisatie (CIVC) daartegen succesvol bezwaar.

De verpakking lijkt op een champagnefles en in de campagne wordt duidelijk aangehaakt bij het luxe imago van Champagne, wat ten koste gaat van de reputatie van het merk. De Europese autoriteiten weigeren het merk.

Weet dat het CIVC streng alles rond Champagne beschermt. Zo kon eerder Unilever de jubileum Andrelon Champagne shampoo van de markt te halen en deze winter Brouwerij Homeland haar Volkschampagne bier.

merken



De laatste artikelen
Gele stiksels Dr. Martens geldig positiemerk
Transliteraties Chinese merken, omzetten van merken in Latin script naar merken in Chinese karakters
Het succes van 25 jaar Uniemerken
Klinsmann–Panini: 2-1
Het belang van erkenning
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?