Gevecht om het monopolie op een rode schoenzool.

Christiaan Louboutin ontwerpt al ruim twintig jaar pumps met een rode zool. Dit kenmerk heeft hij als merk vastgelegd. Als Van Haren damespumps met rode zool gaat verkopen eist Louboutin een verbod. Maar kan een rode schoenzool wel een merk zijn en kan iemand dit zomaar claimen? (Dit artikel is tevens verschenen als column in de Plus weekendbijlage van de HDC kranten.)

Christiaan Louboutin is een van de toonaangevende ontwerpers van damesschoenen en in het bijzonder van pumps met stiletto hakken. Sterren als Jennifer Lopez en Emma Stone, zweren bij de schoenen van Louboutin. Een paar pumps kosten snel tussen de vijfhonderd en duizend euro.

De modieuze hooggehakte damesschoenen zijn sinds 1992 voorzien van een opvallend rode zool. Alhoewel het om een zool gaat (die je normaal bijna nooit ziet), valt die toch enorm op. Dit komt door de hoge hak en omdat de bovenkant van de pump een contrasterende (donkere) kleur heeft. Zo zijn de schoenen van Louboutin uit duizenden te herkennen.

Met het succes van de pumps, stijgt ook het aanhakend en kopiërend gebruik. Om zijn rechten te beschermen, laat de ontwerper de rode zool als merk registreren (onder andere in de Benelux sinds 2010). Op de afbeelding is een gestippelde pump te zien met een rode zool.

Registreren is de eerste stap in bescherming, handhaving de tweede. De eerste clash speelt zich af september 2012 in New York. Yves Saint Laurent (YSL) produceert sinds de jaren zeventig een geheel rode pump. Omdat die eveneens een rode zool heeft, stelt Louboutin dat dit een inbreuk is. De Amerikaanse rechter kiest voor een praktische en voor beide partijen acceptabele oplossing. Louboutin krijgt een monopolie op het gebruik van de rode zool, maar alleen in combinatie met een schoen in een contrasterende kleur. De schoen van YSL is helemaal rood, dus die maakt geen inbreuk.

De zaak krijgt in Nederland een vervolg als Van Haren (met zijn 135 schoenwinkels) een zwarte/blauwe pump met een rode zool lanceert voor nog geen vijftig euro. De vraag die de rechter moet beantwoorden is: kan een rode schoenzool wel een merk zijn? Kleuren en vormen kunnen een merk zijn als de kleur/vorm heel erg afwijkt van wat gebruikelijk is. In de mode zullen consumenten een kleur eerder zien als een vorm van decoratie. Slechts door heel intensief en consequent gebruik kan een kleur toch een merk worden. En dat is hier nu net het geval. De ontwerper heeft de rode zool langdurig en consequent gebruikt.

Door de massale namaak, is het duidelijk dat de consument de rode zool niet als decoratie ziet, maar dat het een herkomstfunctie heeft. De consument zal denken dat een pump met rode zool van de beroemde ontwerper Louboutin is. Van Haren gebruikt vrijwel dezelfde kleur rood op dezelfde plek. Dus: inbreuk. Binnen 24 uur moeten de pumps uit de winkels zijn op een dwangsom van 500 euro per stuk. Tevens moet Van Haren de proceskosten van Louboutin betalen, een kleine 70.000 euro.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?