CrossFit vs CrossBox

Sinds 2006 is het merk CROSSFIT ingeschreven in de Europese Unie voor fitness training. Het fitness programma is bedacht in Amerika, waarbij gebruik wordt gemaakt van autobanden en zandzakken. Het concept en de naam is gelicenseerd aan vele sportscholen. Als de VES (een organisatie van zelfstandige sportscholen) met een vergelijkbare training komt onder het merk THE CROSS BOX, maakt CrossFit hiertegen bezwaar.

CrossFit is een bekend merk en geniet een brede bescherming. De merken zijn overeenstemmend en de diensten identiek.

De rechter is het hier niet mee eens. Bekendheid is niet goed aangetoond, want de bewijzen richten zich op Amerika en niet de Europese Unie.

Het merk CrossFit heeft geen brede bescherming, want is enigszins beschrijvend. CROSS is afgeleid van Cross training (een mix van trainingsvormen) en FIT verwijst naar Fitness. Door het gebruik van het woord BOX wordt voldoende afstand genomen. Enigszins beschrijvende namen zijn marketingtechnisch erg aantrekkelijk, echter bedenk dat de beschermingsomvang beperkt is.

merken



De laatste artikelen
Milka slaat mis – Ritter Sport geldig vormmerk
Brexit - belangrijkste aandachtspunten - Part 6
Hema toch inbreuk op Lacoste krokodil
Merken en productie in China - HONDA vs HONDAkit
Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus