Design DSTR bepalend bij inbreuk C&A kleding op G-STAR merken – C&A moet groot deel mannencollectie uit winkels halen

C&A brengt in haar winkels (en via Wehkamp) kleding op de markt onder de aanduiding DSTR. DSTR wordt daarbij op verschillende manieren vorm gegeven. Soms staan de letters gewoon achter elkaar (DSTR) en soms staat de D wat meer los van de rest (waarbij dan de poot van de D niet zichtbaar is). G-Star stelt dat de kledinglijn inbreuk maakt op haar bekende merk en krijgt gedeeltelijk gelijk. Het design is hierbij doorslaggevend.

Leuk aan deze zaak is dat het niet alleen gaat om de letters, het woord zelf, maar ook om de opmaak (het design) en de plaats waar het merk gebruikt wordt. C&A stelt zich op het standpunt dat het natuurlijk geen inbreuk is. Best wel logisch als je bedenkt dat C&A winkels heeft in heel Europa en de schatting ca 1/3 van de hele mannenkleding lijn hiervan gebruik maakt (schatting G-Star). Verbod zou dan een miljoenenstrop zijn.

G-Star speelt het spel goed. Eerst stelt het dat het een bekend merk is, dat is slim want dan wordt inbreuk eerder aangenomen en is verwarring niet vereist. Aanhaken bij die bekendheid is dan al voldoende voor de inbreuk. G-Star overlegt diverse onderzoeken en eerdere uitspraken om dit te onderbouwen.

Dan komen de onderzoeken naar hoe consumenten het teken interpreteren/ lezen. Consumenten lezen het teken niet als een letterafkorting maar meestal als D-STAR. Dat komt met name door de opmaak. Het teken is namelijk zo vormgegeven dat er een afstand wordt gecreëerd tussen de letter D en de letters STR. Dit gebeurd door bijvoorbeeld de D in een cirkel te plaatsen of door de poot van de letter D weg te laten waardoor de letter D die niet direct meer herkenbaar is als D. hierdoor wordt de nadruk gelegd op de letters STR en “lezen” consumenten dit als STAR.

Door het deel STR als STAR te lezen is er auditieve overeenstemming tussen de merken G-STAR en DSTR. Natuurlijk stelt C&A dat het element alleen maar decoratief gebruikt wordt. Dat argument wordt ook van tafel geveegd. Het teken DSTR maakt vaak een prominent deel uit van het ontwerp en daarnaast staat het (soms) ook als neklabel. Daardoor zal de consument het juist wel als onderscheidingsteken zien. Volgt dus een verbod voor de kleding waar er ruimte is tussen de D en STR. De Tshirts waar de letters gewoon achter elkaar staan, vallen niet onder de inbreuk omdat het publiek dit niet als D-STAR zal lezen.

De kledinglijn die ontworden is, is gebaseerd op de Urban stijl. Daar is nadrukkelijk wel aangehaakt bij de lijn die G-STAR maakt. Op zich mag dat wel want concurrentie is alleen maar goed voor consumenten. Echter er is dus duidelijk wel een grens. Als je ook bij het merk probeert aan te haken, dan wordt die grens overschreden. Dat gaat dus niet alleen om het woord sec, maar met nam ook om het toegepaste design. Opzoeken van grenzen mag, maar pas wel op om die grens niet te overschrijden.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?