Er is maar één NIELSON

Merkrechten geven het monopolie op het gebruik van een naam voor bepaalde waren en diensten. Nadeel is wel dat er dus maar een speler die naam kan gebruiken. Daar kunnen mensen misbruik van maken, maar ook dat kent zijn grenzen.

 

NIELSON is een van de bekendere sing-songwriters in Nederland. Hij breekt door in 2012 scoort vrijwel ieder jaar een grote hit. Als hij zijn naam laat vastleggen voor diensten van een muzikant en componist ontdekt hij dat er al een eerder merk is geregistreerd in 2013. Dat merk is geclaimd voor diensten van een communicatie bureau maar ook voor diensten van een sing and song writer en DJ. De deposant gebruikt de naam voor zijn marketing activiteiten maar treedt als artiest op onder de naam Mister Nielson. Dat Mister is een belangrijk onderdeel van de naam (net zoals bij Miss Montreal of Lady Gaga het gaat bij artiesten vaak om de gehele naam).

Gebruik van de naam NIELSON voor een marketing bureau is geen probleem voor Nielson, maar de claim voor muzikant is te kwader trouw gedaan. De zaak komt uiteindelijk bij het Hof en daar krijgt Nielson gelijk. Nielson was toen al bekend en gebruikte de naam als muzikant. Deposant gebruikte als DJ niet de naam NIELSON maar mister Nielson maar heeft het merk wel voor exact de diensten (sing and songwriter) ingediend waarvoor hij het niet gebruikte. Voor dat deel is het merk te kwader trouw aangevraagd en wordt dit door het Hof doorgehaald.

merken



De laatste artikelen
Kerst met M&S en Aldi
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?