fantasiedier merkinbreuk op zwarte panter Slazenger

Veel bedrijven denken dat de registratie van een logo maar een beperkte bescherming geeft. De rechtspraak van de laatste jaren toont echter het tegendeel aan. Uit de LOCK beslissing (en recent de uitspraak over het logo van Nationale Nederlanden) volgt waarom een logo met woorden ook altijd als beeldmerk vastgelegd moet worden. Maar hoe ver strekt de bescherming van alleen een merk met alleen een figuratief element?

Die vraag staat centraal in een conflict tussen Slazenger (bekend van de tennis) en Arctic Cat (sneeuwscooters). Als Arctic in 2007 merkbescherming aanvraagt voor een zwart springend roofdier voor o.a. beschermende sportkleding, maakt Slazenger daartegen bezwaar op basis van haar merkregistratie van alleen de zwarte panter.
Het Gerecht in Europa stelt dat beide logo’s overeenstemmend zijn. In beide gevallen gaat het om een zwarte silhouet van een katachtige. Dat de een verwijst naar een echte panter en de ander naar een fantasie katachtige is niet relevant. Het logo van Artctic voor sportkleding wordt geweigerd. Registreer daarom niet alleen het merk als woordmerk, maar ook het logo (woord beeld combinatie) en als het beeld bijzonder is, ook alleen dit onderdeel (zonder woord) als merk.

merken

De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
JOHN IS ON – ON LEMON nawerking JOHN LEMON
Goudaankoop.nl manipulatie reviews
Suitsupply – in strijd met goede smaak?
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus