Geen logo HelloFresh

Tegen de aanvraag van het logo HelloFresh is eerder succesvol bezwaar gemaakt door het Tsjechische bedrijf Linea Nivnice. Zij vindt dat het logo HelloFresh te veel lijkt op haar woordmerk en logo HELLO. De Board of Appeal geeft de Europese merkautoriteiten hierin gelijk. Maar hoe kan dat nu? Kun je als bedrijf zomaar een algemeen woord monopoliseren?

De gemiddelde (Tsjechische) consument ziet in het woord HELLO een begroeting. HELLO is daardoor niet een beschrijving voor voedsel en drank. Ook al is het een algemeen bekend woord, voor fruit is het onderscheidend (fruit roept niet HELLO als je er in knijpt). Voor het element FRESH is dat anders. De gemiddelde consument zal begrijpen dat het om vers fruit gaat. Dat is dus wel beschrijvend.

Beide merken beginnen met HELLO en zijn daarom overeenstemmend. Het gaat om dezelfde producten, dus het logo wordt geweigerd. Deze uitspraak toont weer eens het belang aan om tijdig bescherming te claimen van merken en logo’s. Ook al bestaat het merk uit gewone woorden.

merken



De laatste artikelen
Klinsmann–Panini: 2-1
Het belang van erkenning
Abcor nieuwkomer in de WTR1000
Afwasborstels met vrouwelijke vormen
Influencers social media en bekend merk
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?