Bullsone maakt schoonmaak- en onderhoudsproducten voor auto’s. In Zuid-Korea heeft het bedrijf een marktaandeel van 90 %. In haar logo is een agressieve stier te zien. Red Bull is een van de meest bekende energiedrinks. Dit logo is gebaseerd op twee tegen elkaar beukende stieren. In 2011 besluit Bullsone haar logo te wijzigen. Als Bullsone de Oostenrijkse markt wil betreden, start Red Bull hiertegen een rechtszaak en eist een verbod op het gebruik van dit logo in de Europese Unie.
Het nieuwe logo haakt aan bij het bekende merk van Red Bull voor energydrinks en haar sportevents.
Bullsone bestrijdt dit, de producten zijn totaal anders. Echter, Red Bull is daarnaast ook organisator van sportevents.
Voor aanhaken bij een bekend merk is het voldoende dat het publiek een link legt tussen beide merken, ook als het om verschillende producten gaat. Die suggestie wordt versterkt als daarbij een overeenstemmend logo wordt gebruikt.
Gevolg: er volgt een verbod. Check bij restylingen altijd (met een simpel beeldmerkonderzoek) of je niet te dicht in de buurt komt bij bestaande bekende logo’s, ook al worden die gebruikt voor totaal andere producten.
merken
De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull