Hema boete van 4,5 miljoen

Levi Strauss probeert zo goed mogelijk de goodwill rond haar spijkerbroeken te claimen. Het bedrijf heeft via het merkenrecht ontzettend veel visuele tekens als merk geregistreerd. Niet alleen de naam LEVI’S is vastgelegd maar ook type nummers, namen, logo’s, het rode lipje en stiksels. Dat is logisch want bijvoorbeeld het V-stiksel op de broekzak (Levi’s arcuate) is een sterk onderscheidend teken. Consumenten zien hieraan dat de broek een echte Levi’s is.

Als de Hema in 2015 spijkerbroeken gaat verkopen met een vergelijkbaar teken, volgt er een rechtszaak. Levi stelt inbreuk en eist een vergoeding van € 50,- per verkochte broek. De Rechtbank van Koophandel in Brussel is het daar deels mee eens. Het stiksel op de HEMA spijkerbroek lijkt dusdanig op die van Levi’s dat de consument de broek kan aanzien voor een Levi spijkerbroek. Gevolg: inbreuk. In totaal zijn er 221.603 broeken verkocht. De rechter vindt de schadevergoeding echter te hoog en stelt die vast op € 20,- per broek. De Hema moet daarom een kleine 4,5 miljoen aan Levi Strauss betalen (Bron beeld: Abcor).

merken



De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Opdracht tekening Sinterklaas en rechten
Puma en springende roofdieren
Gevecht om poezenmand
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus