Hema toch inbreuk op Lacoste krokodil

Er is een vervolg over de vraag of het Hema ondergoed met een krokodil erop een inbreuk is op het logo van Lacoste. In eerste instantie oordeelde de rechtbank van niet. Het plaatje is puur ter versiering, de consument ziet hierin geen merk. In het hoger beroep valt het kwartje nu de andere kant op. Marktonderzoeken spelen in beide rechtszaken een grote rol.

In eerste instantie is de eis van Lacoste afgewezen, mede omdat de marktonderzoeken te suggestief waren. De nieuwe marktonderzoeken zijn wel correct uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de consument in de afbeelding wel een merk ziet, namelijk het merk van Lacoste. Gevolg: alsnog merkinbreuk.

De uitspraak laat goed zien wat het belang is van de registratie van een logo (los van de naam). Juist om decoratief gebruik aan te pakken, is dit noodzakelijk. Omdat het om een Uniemerk gaat, geeft de rechtbank in Den Haag direct een verbod voor de gehele Europese Unie. (Bron beeld: Abcor)

merken



De laatste artikelen
Milka slaat mis – Ritter Sport geldig vormmerk
Brexit - belangrijkste aandachtspunten - Part 6
Merken en productie in China - HONDA vs HONDAkit
Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK
CrossFit vs CrossBox
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus