Mexico en de wereld in de ban van iFone versus iPhone, of is dit weer het bekende klok mist klepel verhaal.

Afgelopen week schreeuwde krantenkoppen dat Apple in Mexico een  rechtszaak had verloren en dat het merk iPhone in gevaar was. Reden was een ouder merk iFone van een Mexicaanse telecommunicatiebedrijf. Er zou een megaschadevergoeding komen en mogelijk een verbod op het gebruik van het merk. Maar klopt dit wel, de iPhone5 is namelijk ook net gelanceerd. Het lijkt er dus sterk op dat iemand wel de klok heeft horen luiden, maar absoluut niet weet waar de klepel hangt.

Apple introduceerde wereldwijd de iPhone in 2007. Dat is in Mexico een kleine vier jaar na de registratie van het merk iFone door het Mexicaanse telecommunicatiebedrijf iFone. In 2009 krijgen beide partijen het met elkaar aan de stok. Volgens de kranten zou iFone gewonnen hebben, alleen is de schade nog niet begroot. Volgens de advocaat van iFone, Eduardo Gallart, zou minimaal 40% van de inkomsten afgedragen moeten worden door de inbreukmaker (Apple). Maar de soep lijkt toch wat minder heet gegeten te worden.

Wat is er nu werkelijk aan de hand? In 2003 laat het Mexicaanse call center iFone haar merk registreren in klasse 38 voor telecommunicatie diensten. In 2007 volgt de introductie van de iPhone van Apple. Het merk wordt in eerste instantie geregistreerd voor de producten in klasse 9 (telefoons) en 28 (elektronische spelletjes). Apple heeft voor telecommunicatiediensten een aantal andere merken geregistreerd in klasse 38, namelijk iMessage, FaceTime en in America ook het merk iPhone. Omdat het erop lijkt dat het merk iFone in Mexico niet gebruikt wordt voor telecommunicatiediensten, zien de advocaten van Apple hun kans schoon. Zij starten een doorhalingsactie om het merk te laten verwijderen om zodoende de wegvrij te maken het merk om het eigen merk iPhone ook voor telecommunicatiediensten te gaan gebruiken. Dat is de zaak die in 2009 gestart is, niets meer en niets minder.

Een doorhalingsactie is altijd moeilijke procedure. Je moet van te voren namelijk hard zien te krijgen dat een bepaald merk niet gebruikt wordt, maar je weet nooit welk konijn de houder alsnog uit de hoge hoed kan halen. Om meer zekerheid te krijgen over de haalbaarheid van een zaak, laten bedrijven vaak eerst een gebruiksonderzoek uitvoeren. In zo’n onderzoek worden dan concurrenten en brancheorganisaties benaderd met de vraag of zij met het merk bekend zijn. Daarnaast wordt er onderzoek op het Internet en in standaard databases gedaan naar het merk en vaak wordt er uiteindelijk ook een interview gehouden met het bedrijf zelf (zonder dat het bedrijf dit door heeft). Zo’n rapport is natuurlijk handig (vooral als iemand namens het bedrijf aangeeft dat het merk niet meer gebruikt wordt), maar zaligmakend is het niet, want soms wordt een merk namelijk nog wel (beperkt) gebruikt en weten derden (of zelfs mensen binnen het bedrijf) dit niet.

In deze rechtszaak gaat de doorhalingsactie mis. De advocaat van iFone kan namelijk aangtonen dat het merk nog wel gebruikt wordt. De stelregel is dat dit gebruik niet symbolisch is, maar dat er echt omzet gegenereerd moet worden in het economisch verkeer. De eisen hiervoor verschillen per land, en soms is een kleine omzet al voldoende hiervoor. Deze slag heeft Apple dus verloren. Maar dat wil nog niet zeggen dat Apple haar merk iPhone niet meer in Mexico kan gebruiken.

iFone kan aantonen dat zij haar merk nog gebruikt en behoudt dan ook de rechten. Niet zozeer waarvoor het merk geregistreerd is in die tijd, maar alleen voor diensten waarvoor het gebruikt wordt. Zover ik begrijp, de diensten van een callcentre. Apple gebruikt haar merk voor de verkoop van de iPhone 4 en 5, telefoontoestellen. Om die reden lijken de merken naast elkaar te kunnen bestaan. Diensten van een call centre zijn verschillend genoeg ten opzichte van telefoontoestellen, van soortgelijkheid is hier geen sprake. Kans op verwarring / inbreuk is dus vrijwel uit te sluiten.

Omdat er dus geen inbreuk lijkt te zijn, is er ook geen sprake van het betalen van een schadevergoeding wegens inbreuk (afdracht van 40% van alle omzet) of het verwijderen van de iPhone5 van de markt in Mexico. (Jammer, de krantenkoppen waren leuk, realiteit is anders). Wel is deze zaak wel een mooi voorbeeld om aan te geven dat een cancellation procedure op basis van non-use vrijwel nooit een gelopen race is. Een goed en gedegen gebruiksonderzoek is handig in de procedure, maar nooit zaligmakend.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?