IJs en softdrink soortgelijk?Unleash the beast - Unilever vs Monster

Unilever registreert het merk RELEASE THE BEAST voor de nieuwe Magnum (ijsjes) campagne. Het merk wordt aangevraagd voor o.a. ijs en waterijs. Monster maakt hiertegen bezwaar op basis van haar woordmerk UNLEASH THE BEAST uit 2011 voor alcoholvrije dranken. Het BBIE wijst de oppositie af omdat de waren niet soortgelijk zijn. Monster gaat tegen deze uitspraak in beroep bij het Hof en met succes.

Volgens het Hof zijn alcoholvrije dranken enigszins soortgelijk aan ijs, waterijs en bevroren yoghurt. Deze producten zijn allemaal voor menselijk gebruik, ter verfrissing en verkoeling. Onder niet-alcoholische dranken vallen ook gekoelde zuiveldranken zoals milkshakes en dat is enigszins soortgelijk. De producten zijn ook uitwisselbaar. Consumenten die op zoek zijn naar verfrissing kunnen kiezen uit een koel drankje of een ijsje. Daarnaast worden de producten via dezelfde distributiekanalen aangeboden (zoals snackbars, benzine stations en supermarkten). De merken stemmen visueel, auditief en begripsmatig sterk overeen (3 woorden, vrijwel even lang, twee woorden identiek). Gevolg het merk wordt alsnog geweigerd voor deze waren. De uitspraak geeft wel het belang weer van een goede classificatie bij depot. De juiste combinatie van generieke en specifieke termen geeft een merk een zeer brede en ruime bescherming.

merken



De laatste artikelen
Grumpy Cat wint rechtszaak
Jezus en Maria mogen blijven - campagne in strijd met openbare zeden?
LOCK: Waarom merkregistratie logo?
Royal Dutch en het predicaat Koninklijke
Meeliften op de Rubik Kubus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus