Influencers social media en bekend merk

Adverteerders maken gretig gebruik van influencers om op social media hun producten te promoten. Vlogs hebben een gigantisch bereik en zijn ideaal om een product onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Heeft dit nu ook merkrechtelijke gevolgen?

 

SUGARBEAR is een merk voor vitamine preparaten en maakt bezwaar tegen de lancering van het concurrerende product BEAUTY BEAR. De stelling is dat de merken overeenstemmend zijn en de producten identiek. Maar belangrijkste troef: het merk SUGAR BEAR is bekend bij de doelgroep door de zeer succesvolle social media campagne in Europa.

Het Instagram account van SUGAR BEAR heeft 1,6 miljoen volgers. Influencers als bijvoorbeeld Kim Kardashian (en nog vele andere influencers met miljoenen volgers) hebben eerder het merk en de producten gepromoot op hun eigen Instagram accounts en YouTube. Ter ondersteuning worden vele artikelen overlegd over deze zeer succesvolle online campagne.

De merkautoriteiten komen dan ook tot de conclusie dat het merk SUGARBEAR bekend is bij de doelgroep. Dat het begin van beide merken anders is, is onvoldoende. Het merk BEAUTY BEAR is terecht geweigerd.

merken



De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?