Jumbo vs Jambo – Het belang van conceptuele verschillen

JUMBO of JAMBO scheelt maar een letter, maar dat wil nog niet direct zeggen dat de merken verwarringwekkend overeenstemmen. Van belang bij de beoordeling of merken overeenstemmen is niet alleen de visuele en auditieve overeenkomst maar ook of een van de merken mogelijk een speciale betekenis heeft.

Preparados Alimenticios SA heeft diverse Europese beeldmerken JUMBO geregistreerd voor kruiden, soepen en bouillons in klasse 29 en sauzen in klasse 30. Als Rila Feinkost-Importe GmbH het woordmerk JAMBO AFRIKA aanvraagt voor producten in klassen 29, 30 en 33 (class headings) maakt Preparados Alimenticios hiertegen bezwaar.

De volgende logo’s worden in stelling gebracht: JUMBO, JUMBO CUBE, JUMBO MRINADE, JUMBO NOKKOS, JUMBO ROF, JUMBO CHORBA MOUTON-MUTTON en JUMBO AROMA.. Het merk verschilt maar een letter en de waren zijn beide voedingswaren dus soortgelijk.

Het OHIM wijst in eerste instantie de oppositie toe voor wat betreft de waren: vlees, vis, viswaren, worsten, gevogelte, wild etc. in klasse 29 en voor; maaltijden, rijst, noedels en rijstproducten in klasse 30. De Board of Appeal is het daar niet mee eens. Het relevante publiek, zijn (met name Spaanse) kopers van voedselproducten zoals soep, specerijen en sauzen. Voor wat betreft de soortgelijkheid tussen de producten, die loopt van hoog tot laag.

Voor wat betreft de vergelijking van de tekens is van belang bij de visuele vergelijking dat de producten verkocht worden vanuit het schap in de supermarkt. De logo’s van eiser spelen daarbij een belangrijke rol. Het is niet zo, dat als er een woord in het logo staat, dit altijd direct het dominante deel is. De in stelling gebracht logo’s zijn soms ook gehele verpakkingen. Het decoratieve elementen spelen hierin wel een duidelijke rol en kunnen niet weggedacht worden. Om die reden zijn de tekens minder overeenstemmend dan tussen alleen twee woordmerken.

Fonetisch worden de merken in het Engels wel hetzelfde uitgesproken. Maar conceptueel verschillen de merken sterk. JUMBO heeft namelijk de betekenis van GROOT. JAMBO daartegen is een fictief woord. Het betekent wel HALO in het Swahilies maar dat zal de gemiddelde consument in Europa niet weten. Ook de bekendheid van het merk buiten de EU, speelt geen rol in deze zaak (door de immigranten in Europa zou het merk alsnog bekend zijn). Gezien juist het grote conceptuele verschil is er daarom de kans op verwarring uitgesloten. Gevolg: geen inbreuk.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?