Kleur geel geldig merk Kärcher

Sinds 1974 gebruikt Kärcher de kleur geel op haar reinigingsapparaten. De kleur geel wordt ook gebruikt op de website, in brochures, verpakkingen, promotiemateriaal en reclame. In 1990 laat het bedrijf de kleur geel registreren als merk. In de rechtspraak is inmiddels duidelijk geworden dat bij een kleurenclaim wel een PMS of RAL code opgegeven moet worden (alleen een kleuromschrijving is te vaag). Om die reden wordt er in 2012 een nieuw depot gedaan voor het kleurmerk.

 

Varo verkoopt hogedrukreinigers in de kleurcombinatie geel/zwart. Kärcher vindt dit een inbreuk en eist een verbod. Centraal staat de vraag in hoeverre Kärcher terecht een beroep kan doen op beide kleurmerken.

De rechter oordeelt dat het oude kleurmerk uit 1990 niet geldig is. Het is niet nauwkeurig genoeg gedeponeerd, de kleurcode ontbreekt. Het nieuwe merk is wel correct ingediend. Kleurmerken worden door de consument vaak niet direct herkend als merk, tenzij de kleur door intens gebruik is ingeburgerd. Dat is hier het geval.

Kärcher gebruikt al tientallen jaren consequent de kleur geel als onderscheidingsteken en de marketingkosten zijn substantieel. Marktonderzoek toont aan dat de consument de kleur geel herkent als merk van Kärcher. Gevolg: inbreuk, verbod en schadevergoeding betalen.

merken



De laatste artikelen
Wanneer is een geluid een merk?
Red Horse: aanhaken bij bekend merk
Vernieuwde Parodontax misleidend
Coin pocket Diesel geldig positiemerk
Belang registratie logo WELSON vs WELLUX
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?