Klinsmann–Panini: 2-1

Als Jürgen Klinsmann een afbeelding van zijn omhaal in de wedstrijd tegen Bayern München als logo aanvraagt voor drukwerk, kleding en bier, maakt Panini daartegen bezwaar.

 

Panini gebruikt al jaren een driedimensionale afbeelding van een ‘vliegende voetballer’ als logo voor de verkoop van haar voetbalplaatjes en albums. Maar zijn de twee afbeeldingen wel overeenstemmend?


EUIPO stelt van wel, maar Klinsmann wint bij de Board of Appeal. Het logo van Klinsmann is dusdanig abstract, dat het niet eens duidelijk is waar een arm of been te zien is. Gaat het hier om een handballer of voetballer? Gevolg: de merken zijn visueel en ook conceptueel niet overeenstemmend.

Daarnaast benadrukt de Board of Appeal dat ‘beschrijvende’ logo’s een beperkte bescherming hebben (de afbeelding van een voetballer voor voetbalplaatjes of sportkleding). Wil je als bedrijf een brede bescherming claimen, kies dan voor een meer onderscheidend beeld. (Bron beeld: online EUIPO database)

merken



De laatste artikelen
Champagne stopt Champaws
Het belang van erkenning
Abcor nieuwkomer in de WTR1000
Afwasborstels met vrouwelijke vormen
Influencers social media en bekend merk
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?