METCHUP- MAYOCHUP

In 2007 laat Dennis Perry het merk METCHUP registreren in de USA voor ketchup, mayonaise en mosterd. In zijn eigen keuken mengt Perry de sauzen en hij verkoopt deze zelf. Sinds 2010 heeft hij 34 flessen verkocht. Als in 2016 Heinz met een vergelijkbaar product komt onder de naam MAYOCHUP, ontstaat er een probleem.

 

Dennis vindt dat Heinz met zijn idee aan de haal gaat. Bij de lancering is er een prijsvraag uitgeschreven voor een nieuw merk. Hierop zijn 95 suggesties binnen gekomen, waaronder Metchup. Aan het eind van de campagne heeft Heinz op zijn website een overzichtsfoto geplaatst met alle gesuggereerde namen op voorbeeldflessen. Inbreuk stelt Perry.

De rechtbank is het daar niet mee eens. Heinz verkoopt het product onder de naam MAYOCHUP en niet onder de naam METCHUP. Daarnaast heeft Heinz nooit de naam METCHUP in het economisch verkeer gebruikt om zijn product te promoten.

In de rechtszaak speelt nog een ander aspect een belangrijke rol. Als de merkhouder zich beroept op een merk dat gebruiksplichtig is, dan moet hij dat ook echt gebruiken. De verkoop van 34 flessen in ca. 9 jaar is hiervoor te weinig. Om die reden wordt in eerste instantie ook nog eens het merk van Perry doorgehaald.

Merkregistratie om rechten te claimen is een goede eerste stap, maar als je rechten wilt handhaven, bedenk dan wel dat je in de meeste landen een merk ook normaal moet gebruiken. Anders sta je alsnog met lege handen.

merken



De laatste artikelen
Foto eigen personeel in bedrijfsreclame
Lego vs Lepin: namaakbestrijding in China
Merkbescherming in Pakistan via Internationale Registratie
DOC/Dairy Partners - beschrijvende handelsnamen
Levin Nyman - misleidende facturen - fraudehelpdesk
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?