Michael Jordan recht op eigen naam

In de Benelux kennen we niet een merkrecht op eigen naam. Als een bedrijf een familienaam wil claimen, dan zal daarvoor een merkregistratie moeten worden aangevraagd. In Europa lukt het soms wel merkkaping aan te pakken, als duidelijk is dat het gaat om een merkregistratie te kwader trouw. In sommige landen, waaronder China, gaat die bescherming wat verder en bestaat er zoiets als een ‘persoonsnaam’ recht.

Michael Jordan is al jaren in gevecht met Qiaodan Sports. Dit bedrijf heeft circa 500 merken geregistreerd met variaties op namen van de belangrijkste NBA-basketballers. Zo ook de silhouet van een basketballer met de naam Qiaodan (wat staat voor Jordan in Chinese karakters). Het merk is geregistreerd voor kleding, schoenen etc. in klasse 25.

De Supreme People Court (Chinese Hoge Raad) stelt dat Michael Jordan een bekend publiek figuur is in China met hoge reputatie (die verder gaat dan basketbal). Jordan is bekend onder de naam Qiaodan in Chinese karakters en heeft daarom recht op deze naam. De Chinese consument kan denken dat er een verband is tussen de merkhouder (Qiaodan Sports) en Michael Jordan, namelijk dat hij toestemming heeft gegeven voor dit gebruik. Om die reden is de merkregistratie te kwader trouw.

Een procedure om een registratie door te halen wegens depot te kwader trouw heeft wel de nodige voeten in de aarde (en ook kosten, denk bijvoorbeeld aan de kosten voor marktonderzoeken die overlegd moeten worden om die bekendheid te staven). Voor artiesten, sporters en andere bekende publieke personen is het daarom belangrijk om tijdig de eigen naam te claimen als merk om te voorkomen dat derden gaan meeliften op de goodwill en bekendheid van de persoon.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?