Michael Jordan recht op eigen naam

In de Benelux kennen we niet een merkrecht op eigen naam. Als een bedrijf een familienaam wil claimen, dan zal daarvoor een merkregistratie moeten worden aangevraagd. In Europa lukt het soms wel merkkaping aan te pakken, als duidelijk is dat het gaat om een merkregistratie te kwader trouw. In sommige landen, waaronder China, gaat die bescherming wat verder en bestaat er zoiets als een ‘persoonsnaam’ recht.

Michael Jordan is al jaren in gevecht met Qiaodan Sports. Dit bedrijf heeft circa 500 merken geregistreerd met variaties op namen van de belangrijkste NBA-basketballers. Zo ook de silhouet van een basketballer met de naam Qiaodan (wat staat voor Jordan in Chinese karakters). Het merk is geregistreerd voor kleding, schoenen etc. in klasse 25.

De Supreme People Court (Chinese Hoge Raad) stelt dat Michael Jordan een bekend publiek figuur is in China met hoge reputatie (die verder gaat dan basketbal). Jordan is bekend onder de naam Qiaodan in Chinese karakters en heeft daarom recht op deze naam. De Chinese consument kan denken dat er een verband is tussen de merkhouder (Qiaodan Sports) en Michael Jordan, namelijk dat hij toestemming heeft gegeven voor dit gebruik. Om die reden is de merkregistratie te kwader trouw.

Een procedure om een registratie door te halen wegens depot te kwader trouw heeft wel de nodige voeten in de aarde (en ook kosten, denk bijvoorbeeld aan de kosten voor marktonderzoeken die overlegd moeten worden om die bekendheid te staven). Voor artiesten, sporters en andere bekende publieke personen is het daarom belangrijk om tijdig de eigen naam te claimen als merk om te voorkomen dat derden gaan meeliften op de goodwill en bekendheid van de persoon.

merken



De laatste artikelen
Facebook: wereldwijd verwijderen beledigende boodschappen
Fundr beperkte claim handelsnaamrecht
BMW stopt DMW Riksja
De strepen van Adidas
Claimen vormgeving meubels
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus