Niet iedere Tulp is van Ilja Gort

Deze zomer stond Ilja Gort wederom in de rechtszaal. Dit keer draaide het om de vraag of het Katwijkse merk Dutch Tulip Vodka een inbreuk is op de merkrechten van La Tulipe wijnen. Omdat partijen er zowel binnen als buiten de rechtbank niet uitkomen, moest de rechter de knoop doorhakken.

Het Katwijkse bedrijf krijgt gelijk, dit is geen inbreuk. Reden, het woord Tulip en de afbeelding van een tulp worden gebruikt om aan te geven waarvan de wodka is gemaakt. Normaal is dat van graan of aardappels, maar deze wodka is gemaakt van pure tulpenbollen. Bedrijven moeten dit kunnen vermelden. Dit is beschrijvend gebruik van een ingrediënt en geen merkgebruik. De rechter voelt zich hierin gesteund, omdat het Benelux merkenbureau eerder het woordmerk heeft geweigerd omdat dit beschrijvend is voor wodka van tulpenbollen.

Van aanschurken bij het bekende merk La Tulip is ook geen sprake. Bij vodka’s is het gebruikelijk om prominent de smaak of het ingrediënt weer te geven. Daarnaast staat op de fles het merk Clusius en is het design van het etiket en de gebruikte tulp totaal anders. De eis van Ilja wordt daarom afgewezen.

merken



De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Opdracht tekening Sinterklaas en rechten
Puma en springende roofdieren
Gevecht om poezenmand
JOHN IS ON – ON LEMON nawerking JOHN LEMON
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus