Overeenstemming Kordaat Kornuit - conceptuele betekenis merken

Het moge bekend zijn, de Lidl komt regelmatig met private labels die verdacht veel lijken op die van bekende A-merken. Denk hierbij aan Brommerdrop (versus Autodrop), Vlugge Japie (Snelle Jelle), Zagerman worsten (Stegeman) en Duetti (Duo Penotti). Slechts zelden leiden dit soort introducties tot rechtszaken. Echter, dit voorjaar moest de rechter zijn oordeel vellen over een nieuw pilsmerk.

Sinds 2013 brengt Grolsch bier op de markt onder de naam KORNUIT. Voor het merk zijn diverse registraties gedaan, waaronder een woordmerk. Als de Lidl komt met een pils onder de naam KORDAAT, stapt Grolsch naar de rechter. Grolsch stelt dat de merken overeenstemmend zijn. Het begin is identiek (KOR) en op het begin van een merk wordt de meeste nadruk op gelegd. Beide merken zijn even lang (zeven letters), eindigen op de T-klank en bestaan uit twee lettergrepen. Het belangrijkste verweer van Lidl is, dat de merken duidelijk een andere betekenis hebben. Bij Kornuit denkt men aan ‘maatje’ en kordaat staat voor ‘vastbesloten’. Die duidelijk andere betekenis heft de mogelijke overeenstemming op.

Het meest logische was geweest als de rechter hierover eerst een uitspraak had gedaan, want eigenlijk alleen op dit punt heeft Lidl kans van slagen. Maar omdat Grolsch dit succesvol betwist (de consument weet niet wat KORNUIT betekent, het woord staat niet voor niets in het Van Dale vergeetwoordenboek), doet de rechter daar wonderbaarlijk genoeg geen uitspraak over.

De rechter doet de zaak af met een zeer bijzondere motivering, los van de lijn die de laatste jaren is uitgezet in de rechtspraak. Meest opvallend is de redenatie dat de merken visueel gering overeenstemmen. Dat komt door de letters ‘nui’ en ‘daa’ op het eind. Dat zou (volgens de rechter) anders zijn als het zou gaan om de letters ‘vv’ en een ‘w’. De overeenstemming tussen beide merken is zo gering dat er geen verwarring kan ontstaan bij het publiek. De eis wordt afgewezen.

Een onbegrijpelijke uitspraak, maar gelukkig is Grolsch in beroep gegaan. Vraag is natuurlijk wel hoe de zaak nu gaat aflopen. Lidl heeft namelijk (natuurlijk geheel toevallig) vrijwel direct na de uitspraak een mega campagne gestart op prime time om het woord KORDAAT alsnog te gaan laden. Werkelijk in ieder sterblok rond het journaal kregen we te horen dat Kordaat bier is voor stoere mannen. Ik ben wel benieuwd in hoeverre deze mega media exposure de zaak gaat beïnvloeden.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?