Overeenstemming Kordaat Kornuit - conceptuele betekenis merken

Het moge bekend zijn, de Lidl komt regelmatig met private labels die verdacht veel lijken op die van bekende A-merken. Denk hierbij aan Brommerdrop (versus Autodrop), Vlugge Japie (Snelle Jelle), Zagerman worsten (Stegeman) en Duetti (Duo Penotti). Slechts zelden leiden dit soort introducties tot rechtszaken. Echter, dit voorjaar moest de rechter zijn oordeel vellen over een nieuw pilsmerk.

Sinds 2013 brengt Grolsch bier op de markt onder de naam KORNUIT. Voor het merk zijn diverse registraties gedaan, waaronder een woordmerk. Als de Lidl komt met een pils onder de naam KORDAAT, stapt Grolsch naar de rechter. Grolsch stelt dat de merken overeenstemmend zijn. Het begin is identiek (KOR) en op het begin van een merk wordt de meeste nadruk op gelegd. Beide merken zijn even lang (zeven letters), eindigen op de T-klank en bestaan uit twee lettergrepen. Het belangrijkste verweer van Lidl is, dat de merken duidelijk een andere betekenis hebben. Bij Kornuit denkt men aan ‘maatje’ en kordaat staat voor ‘vastbesloten’. Die duidelijk andere betekenis heft de mogelijke overeenstemming op.

Het meest logische was geweest als de rechter hierover eerst een uitspraak had gedaan, want eigenlijk alleen op dit punt heeft Lidl kans van slagen. Maar omdat Grolsch dit succesvol betwist (de consument weet niet wat KORNUIT betekent, het woord staat niet voor niets in het Van Dale vergeetwoordenboek), doet de rechter daar wonderbaarlijk genoeg geen uitspraak over.

De rechter doet de zaak af met een zeer bijzondere motivering, los van de lijn die de laatste jaren is uitgezet in de rechtspraak. Meest opvallend is de redenatie dat de merken visueel gering overeenstemmen. Dat komt door de letters ‘nui’ en ‘daa’ op het eind. Dat zou (volgens de rechter) anders zijn als het zou gaan om de letters ‘vv’ en een ‘w’. De overeenstemming tussen beide merken is zo gering dat er geen verwarring kan ontstaan bij het publiek. De eis wordt afgewezen.

Een onbegrijpelijke uitspraak, maar gelukkig is Grolsch in beroep gegaan. Vraag is natuurlijk wel hoe de zaak nu gaat aflopen. Lidl heeft namelijk (natuurlijk geheel toevallig) vrijwel direct na de uitspraak een mega campagne gestart op prime time om het woord KORDAAT alsnog te gaan laden. Werkelijk in ieder sterblok rond het journaal kregen we te horen dat Kordaat bier is voor stoere mannen. Ik ben wel benieuwd in hoeverre deze mega media exposure de zaak gaat beïnvloeden.

merken



De laatste artikelen
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Merkregistratie parfums Escobar in strijd met goede zeden
Abcor team opnieuw in de World Trademark Review 1000
Jan Smit – standaard hoofd?
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?