In februari raakte Yohana Agurto haar baan kwijt als lerares. Als alleenstaande moeder van vier kinderen werd de situatie nog moeilijker toen Chili in een lockdown ging door Corona. Opeens kreeg ze een briljant idee toen ze online een foto van Mel Gibson zag. In haar kelder stond nog een partij biologische honing. Een nieuw merk was bedacht: Miel Gibson (‘miel’ is Spaans voor honing). Voor het etiket werd een afbeelding van Mel Gibson gebruikt uit de film Braveheart. De online verkoop liep niet storm, maar de rekeningen konden worden betaald en de kinderen hadden te eten, vertelde ze de New York Times.
Echter, de advocaten van Mel Gibson kregen ook een melding. Er volgde een sommatie wegens onrechtmatig gebruik van de naam en afbeelding. Even dacht Yohana aan stoppen, maar wie zou haar kinderen dan te eten geven? Het alternatief was volop online de publiciteit zoeken in de hoop de zaak te schikken. Dat is gelukt, de naam blijft hetzelfde, alleen Mel Gibsons gezicht wordt niet meer gebruikt.
Vaak willen bedrijven met een gestrekt been of een standaard sommatie reageren op een inbreuk. Ons advies, check eerst met wie je te maken hebt. Pas op dat de publieke opinie zich niet keihard tegen je keert, ook al heb je juridisch gelijk. Een meer menselijke aanpak werkt vaak veel beter, heeft hetzelfde effect en schaadt het imago niet.
merken
De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull