Merkennieuws

Valse hoop beschrijvend merk

Vanuit marketingoogpunt is het aantrekkelijk om bij een nieuw merk een woord te gebruiken wat direct de lading dekt. Met zo’n beschrijvend merk weet de consument direct waar het product voor staat. Nadeel is dat de autoriteiten een merk weigeren als het beschrijvend is. Soms lukt het toch zo’n merk in te schrijven, maar hoe hard kan je daarop vertrouwen bij een inbreuk? » merken

Ambush Marketing en de Olympische Spelen

Bedenk dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues verboden is. Dat geldt ook voor sportkleding, nergens mogen namen op staan. Alleen de officiële sponsors mogen gebruik maken van de Olympische symbolen. Om de sponsors te behouden en de exclusiviteit te waarborgen, doet het IOC er alles aan om Ambush marketing te voorkomen. Er is sprake van ambush marketing als een bedrijf een link probeert te maken naar het event om te profiteren van de media-impact zonder daarvoor toestemming te hebben of een financiële vergoeding te betalen. » merken

Uitgangspunt voor IOC, bedrijven en sponsors

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft via merken- en modellenrechten een monopolie op het gebruik van Olympische symbolen, zoals de naam, de vijf ringen en de mascottes. De rechten staan op naam van het IOC maar de nationale Olympische Comités (zoals het NOC/NSF in Nederland) zijn in hun eigen land verantwoordelijk voor de handhaving hiervan. De aanpak wanneer op te treden kan dus per land verschillen. » merken

Lidl logo - reputatieschade

Het Lidl logo bestaat uit een gele cirkel met een rode rand tegen een blauwe achtergrond met in het midden het woord LiDL. Het logo is geregistreerd in twee versies. Zowel met als zonder woord. Het woordloze logo is diverse keren aangevraagd (in 1995, 2002, 2005, 2007 en 2021). » merken

Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig

Al vele jaren woedt er een strijd tussen van Haren en Aiwair, de producent van de Dr Martens Boots. De kenmerkende boots met de gele stiksels. Aiwair heeft voor de gele stiksels op een zwarte welt een positie merk aangevraagd en gekregen. Daarbij is de laars in stippellijn weergegeven om aan te geven waar het stiksel op de laars zit. De laars zelf (en de kleur van de laars) is geen onderdeel van de geclaimde merkbescherming. » merken
pagina 1
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?