Merkennieuws

Overleven met Miel Gibson

In februari raakte Yohana Agurto haar baan kwijt als lerares. Als alleenstaande moeder van vier kinderen werd de situatie nog moeilijker toen Chili in een lockdown ging door Corona. Opeens kreeg ze een briljant idee toen ze online een foto van Mel Gibson zag. In haar kelder stond nog een partij biologische honing. Een nieuw merk was bedacht: Miel Gibson (‘miel’ is Spaans voor honing). Voor het etiket werd een afbeelding van Mel Gibson gebruikt uit de film Braveheart. De online verkoop liep niet storm, maar de rekeningen konden worden betaald en de kinderen hadden te eten, vertelde ze de New York Times. » merken

Hema toch inbreuk op Lacoste krokodil

Er is een vervolg over de vraag of het Hema ondergoed met een krokodil erop een inbreuk is op het logo van Lacoste. In eerste instantie oordeelde de rechtbank van niet. Het plaatje is puur ter versiering, de consument ziet hierin geen merk. In het hoger beroep valt het kwartje nu de andere kant op. Marktonderzoeken spelen in beide rechtszaken een grote rol. » merken

Merken en productie in China - HONDA vs HONDAkit

China kent een first-to-file-system. Hierdoor kunnen merkkapers snel een Westers merk claimen, in de hoop dit later te verkopen aan de merkhouder. Sommige merkkapers gaan een stap verder en leggen zelfs beslag op producten die voor uitvoer klaar staan. In de rechtspraak is hierop een uitzondering geformuleerd. Als er in China alleen producten worden gemaakt voor export, dan is dat geen merkinbreuk (dit is de zogenaamde OEM exceptie). De Chinese consument komt namelijk niet in aanraking met deze producten. Daarnaast moet de merkhouder een registratie hebben in het importland. De SPC (het Chinese Hof) breekt hier nu mee in haar HondaKit uitspraak. » merken

Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK

In de mode zijn logo’s erg belangrijk. Consumenten bekijken kleding in de rekken en herkennen aan het logo in de nek de fabrikant. Hoe belangrijk is dat logo bij de vraag of een merk overeenstemmend is (of wordt er toch vooral gekeken naar de woorden)? » merken

CrossFit vs CrossBox

Sinds 2006 is het merk CROSSFIT ingeschreven in de Europese Unie voor fitness training. Het fitness programma is bedacht in Amerika, waarbij gebruik wordt gemaakt van autobanden en zandzakken. Het concept en de naam is gelicenseerd aan vele sportscholen. Als de VES (een organisatie van zelfstandige sportscholen) met een vergelijkbare training komt onder het merk THE CROSS BOX, maakt CrossFit hiertegen bezwaar. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?