Merkennieuws

Drank en horeca soortgelijk

Bedrijven kunnen tegen een nieuw merk bezwaar maken als de merken overeenstemmend zijn. Het nieuwe merk moet daarnaast wel aangevraagd zijn voor identieke dan wel soortgelijke of complementaire producten. Gaat het om totaal andere producten dan kan daar vaak geen bezwaar tegen gemaakt worden. Om die reden zijn er bijvoorbeeld diverse bedrijven die het merk AJAX gebruiken. Naast de voetbalclub, is het een merk voor schoonmaakmiddelen en brandblussers. Maar die soortgelijkheid, hoe ver strekt die zich? » merken

Verbod op Pepsi copycat

Pepsi gebruikt sinds 1991 haar Pepsi Globe logo. Een ronde bol met golvende vlakken in de kleuren rood wit en blauw. Sinds die tijd heeft het logo een aantal restylingen heeft ondergaan, maar met nog steeds gekleurde golvende vlakken. Volgens Forbes op positie 29 van wereld’s meest waardevolle merken. Gezien de bekendheid van het merk, is het niet verbazingwekkend dat anderen daar graag op proberen mee te liften. » merken

Hema boete van 4,5 miljoen

Levi Strauss probeert zo goed mogelijk de goodwill rond haar spijkerbroeken te claimen. Het bedrijf heeft via het merkenrecht ontzettend veel visuele tekens als merk geregistreerd. Niet alleen de naam LEVI’S is vastgelegd maar ook type nummers, namen, logo’s, het rode lipje en stiksels. Dat is logisch want bijvoorbeeld het V-stiksel op de broekzak (Levi’s arcuate) is een sterk onderscheidend teken. Consumenten zien hieraan dat de broek een echte Levi’s is. » merken

Grumpy Cat wint rechtszaak

Grumpy Cat is mogelijk de meest beroemde kat ter wereld. De carrière van deze poes (echte naam Tardar Sauce) start in 2012 als er een foto van haar online wordt gezet bij Reddit. Door de dwerggroei heeft het beest een beetje een knorrig/ chagrijnig gezicht. Maar het beeld gaat snel viraal (de officiële Facebook pagina heeft 8,7 miljoen likes). De kat wordt zo populair dat eigenares Tabatha Bundesen er een heel bedrijf voor opricht (Grumpy Cat Limited). De kop van de poes is inmiddels in de USA als beeldmerk geregistreerd voor diverse producten en de naam GRUMPY CAT is naast de USA ook in veel andere landen als merk geregistreerd. » merken

fantasiedier merkinbreuk op zwarte panter Slazenger

Veel bedrijven denken dat de registratie van een logo maar een beperkte bescherming geeft. De rechtspraak van de laatste jaren toont echter het tegendeel aan. Uit de LOCK beslissing (en recent de uitspraak over het logo van Nationale Nederlanden) volgt waarom een logo met woorden ook altijd als beeldmerk vastgelegd moet worden. Maar hoe ver strekt de bescherming van alleen een merk met alleen een figuratief element? » merken
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus